- Advertentie -
- Advertentie -

Twee Poolroutes

- Advertentie -

Delen

Rubriek over bijzondere schepen, verzorgd door vereniging World Ship Society Rotterdam.

De oude elektriciteitscentrale staat er doelloos en verloren bij, maar de centrale van Uniper draait volop. Betrouwbare energievoorziening is onontbeerlijk, maar de uitstoot bevat wel veel condensatiekernen, waarmee regenvorming wordt bevorderd. De lucht raakt betrokken, maar de Nordic Oshima vangt met haar ontblote haaientanden nog een laatste restje zon. De oude en voormalige GEB centrale functioneerde van 1973 tot 2017. Die van Uniper werd in 2016 in gebruik genomen. De op kolen, biobrandstoffen en reststoffen van de omliggende industrie draaiende centrale gaat op termijn vanwege regelgeving over op groene waterstof en biobrandstoffen.

De Nordic Oshima is een van de 24 bulkcarriers van Phoenix Bulk Carriers van Pangaea Logistics Solutions te Newport op Rhode Island. Bernhard Schulte op Cyprus is de technisch manager. De Panamax van 225 bij 32,26 meter vaart onder de vlag van de Marshalleilanden en kwam met 60.000 ton Canadees ijzererts uit Port Cartier. De rederij heeft zich onderscheiden met reizen door Arctische wateren. Zo maakte de Nordic Barents al in 2010 een reis van Noorwegen naar China via de Siberische Northern Sea Route, wat een derde korter is dan via het Suezkanaal. In 2013 maakte de Nordic Orion een reis via de Canadese Northwest Passage, wat een week korter is dan via het Panamakanaal. Ook was Pangaea de eerste die erts uit Groenland verscheepte. De vloot omvat Supra-, Ultra-, Pana- en Post-Panamaxen met een totale omvang van 1,6 miljoen ton draagvermogen.

Tekst: Cees de Keijzer

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -