ONE (Ocean Netwerk Express) ontstond in 2018 na samenvoeging van de containerdivisies van NYK (Nippon Yusen Kaisha), MOL (Mitsui-O.S.K. Lines) en “K Line” (Kawasaki Kisen Kaisha). Zo bundelden de drie grootste Japanse rederijen hun krachten, wat vergezeld ging met de opvallende huiskleur magenta.
ONE staat met 1,6 miljoen TEU op de zevende plaats in het containerklassement en is daarmee één van de Big 7 met meer dan een miljoen TEU. De One Aquila is een van de vijftien Bird Class-schepen, die allemaal de naam van een vogel dragen. Aquila is Spaans voor adelaar en frappant genoeg is er ook nog het zusterschip One Eagle met het Engelse woord voor adelaar.
De schepen zijn 364 bij 51 meter en goed voor 14.026 TEU. De One Eagle is van 2016 en vaart onder Japanse vlag. De One Aquila van 2018 voert de Panamese.
Qua voortstuwing zijn het geen zusterschepen, want de Engelse adelaar heeft een Deense B&W-diesel van 28.310 kW en de Spaanse adelaar een Finse Wärtsilä van 42.180 kW.
De aanstuivende Lesath (onderaan de foto net zichtbaar) is van een andere orde. De tender van 22,90 bij 6,80 meter is vernoemd naar een ster van het sterrenbeeld schorpioen en vervoert geen containers, maar loodsen. Er zijn twaalf zitplaatsen.
De 2 x Hamilton 651 waterjet gedreven tender heeft twee 970 kW sterke 12 cilinder Caterpillar 4-takt V-motoren met 2.100 rpm. De Lesath haalt 28,5 knopen en dat is 52,8 kilometer per uur.