- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekWereldschepenPortugese ontdekkings­reiziger

Portugese ontdekkings­reiziger

- Advertentie -

Delen

Rubriek over bijzondere schepen, verzorgd door vereniging World Ship Society Rotterdam.

Ze werd in 1993 opgeleverd als Statendam en voer 22 jaar voor de Holland America Line. In 2015 werd ze overgedragen aan P&O Cruises Australia en kreeg de naam Pacific Eden.

Carnival Corporation, eigenaar van zowel de HAL als P&O Cruises, besloot in 2019 om de oudgediende af te stoten en verkocht haar aan Cruise & Maritime Voyages. CMV vernoemde haar naar de Portugese ontdekkingsreiziger Vasco da Gama, maar ging in 2020 failliet.

In Tilbury ging ze onder de hamer en werd Pluris Investment in Porto voor 10.187.000 dollar de nieuwe eigenaar. Via Mystic Investment werd ze geregistreerd op Madeira.

Ze vaart voor Nicko Cruises, dat zich hoofdzakelijk richt op cruises op de Duitse rivieren, Donau, Douro en Nijl. Hun vloot omvat 26 riviercruiseschepen, alsook de World Voyager voor expeditiecruises met maximaal 200 passagiers. Die kwam 2020 in de vaart en is met een GT van 9315 en 120 meter wel een stuk jonger, maar beduidend kleiner dan de 219 meter lange Vasco da Gama, die met een GT van 55.875 plek biedt aan 1.000 passagiers.

Komend uit Kopenhagen arriveerde ze rond het middaguur in Rotterdam. ‘s avonds vertrok het schip weer, naar Honfleur.

Op de voorgrond het veerpontje Otter van Blue Amigo. Het gaat naar de ponton bij het EIC (Educatief Informatie Centrum) en behoedzaam achter het cruiseschip langs. Vanwege langdurige uitval van de veerdienst Rozenburg-Maassluis werd het tijdelijk ingezet voor voetgangers en (brom)fietsers. Toch bleef het behelpen, want auto’s kunnen niets anders doen dan omrijden.

Door Cees de Keijzer, namens World Ship Society Rotterdam.

Delen

- Advertentie -

Meer

Vorig artikel
Volgend artikel

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -