Nioc Trading uit Breda beschikt over een uitgebreide vloot van tankers voor het transport van minerale oliën en aanverwanten. De rederij is gespecialiseerd in bunkerwerkzaamheden in het volledige ARA-gebied. De schepen van Nioc Trading hebben namen als Sapphire, Smaragd, Granat en Jade. Onlangs is bij TeamCo Shipyard in Heusden de dubbelwandige bunkertanker Topaz afgebouwd. Kapitein op dit bunkerschip wordt Peter Roelse. Hij heeft vanaf het begin de afbouw meegemaakt en derhalve is Roelse dé persoon voor een interview over dit nieuwbouwproject.
Als 18-jarige jongen begon Peter Roelse in de visserij. Maar liefst zeventien jaar was de man, die Vlissingen als thuishaven had, met regelmaat te vinden op de Noordzee. Omdat hij wat meer van de wereld wilde zien, werkte hij daarna twee jaar in de baggerindustrie.
Inspraak
In 2001 kwam hij in dienst bij Nioc Trading en werd hij kapitein op de estuaire tanker Sapphire (110×11,40 meter). Toen Nioc Trading besloot de vloot uit te breiden met de Topaz, kreeg hij van directeur Hans Aanen de toezegging dat hij kapitein op de bunkertanker van 135 x 15 meter zou worden.
“Ik zag dat als een mooie uitdaging, te meer omdat ik betrokken zou worden bij de afbouw van de dubbelwandige tanker. Met Gerrie van Tiem en Marcel Zweers van TeamCo is het prettig samenwerken. Je hebt inspraak bij tal van zaken en opmerkingen van mij werden door hen altijd serieus genomen. Je merkt aan alles dat dit tweetal precies weet hoe een schip in elkaar zit en ze leveren dan ook een zeer goede kwaliteit”, concludeert Peter Roelse.
Twee bedieningshuisjes
Het door Rensen Shipbuilding geleverde casco is afkomstig uit het Russische Arkhangelsk. De Topaz beschikt over een door Lagendijk Constructie uit Wemeldinge geleverde bunkergiek met een lengte van ruim 28 meter. De tanker zal dan ook voornamelijk worden ingezet voor bunkerwerk in het ARA-gebied.
Trots wijst Peter Roelse op een aantal bijzonderheden aan boord van ‘zijn’ schip. “We hebben gekozen voor twee bedieningshuisjes op het dek met daarin een touchscreen-bediening voor het laden en lossen. Zo wordt tijd gewonnen, doordat de bemanning niet steeds fikse stukken hoeft te lopen. Dat is ook de reden dat alle bedieningen voor tanks en pompen aan stuurboordzijde zijn geïnstalleerd, zodat er niet voortdurend over het leidingwerk geklommen hoeft te worden.
Dubbel leidingsysteem
“De Topaz heeft een gescheiden leidingsysteem, zodat zowel laag- als hoogzwavelige brandstof kan worden gebunkerd”, aldus Roelse. Laagzwavelige brandstof komt nog niet zo veel voor, maar dat gaat snel veranderen. De Topaz is met het dubbele leidingsysteem op de toekomst voorbereid.
De bunkertanker heeft negen Bornemann-pompen aan dek voor de achttien ladingtanks met een capaciteit van 200 kuub per uur elk. Twee ABC-motoren van 1800 pk bij 1000 toeren zorgen voor de voortstuwing. Op het voorschip staan twee Scania-generatorsets voor de elektrische bediening van de pompen. Ook staan er voorop twee Scania-kopschroefmotoren met een roostersysteem (360°). Op het achter- en voorschip staat nog een generator voor het lichtnet.
Kapitein Peter Roelse is zichtbaar trots op de bunkertanker Topaz. Veel topaas (topaz) in de handel is in feite geel kwarts ofwel citrien. Het is dan ook geen toeval dat de volgende nieuwbouw tanker van de vloot van Nioc Trading de naam Citrine zal gaan dragen welke evenals de Topaz een capaciteit heeft van 6200 MT.
(Jan Hoek)