HGK Shipping heeft een nieuwe gastanker in de vaart gebracht. De GAS 96 is het derde schip in een reeks innovaties waarmee Europa’s grootste binnenvaartrederij haar vloot verder toekomstbestendig maakt. Het schip is ontworpen voor maximale inzetbaarheid bij lage waterstanden en beschikt over een diesel-elektrisch aandrijfsysteem dat al is voorbereid op toekomstige, schonere, brandstoffen.
De GAS 96 is specifiek ontwikkeld om ook onder extreme waterstandscondities betrouwbaar te kunnen opereren. Dankzij roerpropellers kan het schip veilig manoeuvreren bij een diepgang van slechts 1,20 meter, terwijl het dan nog steeds ruim 300 ton lading kan vervoeren. Onder gunstige omstandigheden bedraagt de maximale laadcapaciteit meer dan 2.500 ton.
LyondellBasell
Het 110 meter lange en 15 meter brede schip beschikt over vier tanks met een gezamenlijke inhoud van 3.256 m³. Rensen-Driesen Shipbuilding heeft het casco geleverd. De romp is gebouwd bij Severnav Shipyard in Roemenië, de afbouw vond plaats bij De Gerlien van Tiem.
De GAS 96 zal worden ingezet op de trajecten tussen Rotterdam, Antwerpen en Keulen. Het schip vervoert, op basis van een langdurige bevrachtingsovereenkomst, onder druk vloeibaar gemaakte gassen voor LyondellBasell.
Tijdens de doopplechtigheid in Rotterdam zei Yarelis Hernandez, Vice President Global Intermediates & Derivatives Manufacturing bij LyondellBasell: “Onze langdurige samenwerking met HGK Shipping laat telkens weer zien hoe onze partner met overtuigende en innovatieve ideeën inspeelt op veranderende omstandigheden. De GAS 96 is daar een duidelijk voorbeeld van. Duurzame logistiek en leveringszekerheid zijn cruciale factoren in onze supply chain – zowel voor onze eigen productie als die van onze joint venture-partner Covestro.”
Methanol
Volgens Anke Bestmann, Managing Director van HGK Gas Shipping, is de GAS 96 niet alleen een investering in de huidige vloot, maar ook in de toekomst van de binnenvaart: “Bij het ontwerp is rekening gehouden met toekomstige goederenstromen, zoals ammoniak, en met alternatieve brandstoffen, zoals methanol. Dankzij een geavanceerd vermogensmanagementsysteem past het schip het beschikbare vermogen automatisch aan de actuele belasting aan. Daardoor worden zowel brandstofverbruik als emissies aanzienlijk verminderd.”