In Weekblad Schuttevaer waarschuwde de politie deze week voor extra controles omdat zij zou zijn geschrokken van misstanden in de sector binnenvaart. Het zou gaan om “een enorm aantal gebreken in de sector, ongekwalificeerde bemanningen, onderbemande schepen en schippers die zich niet houden aan vaar- en rusttijden”, aldus de ASV.
De schippersvereniging vroeg op Facebook of schippers dat beeld herkenden en of zij ook vinden dat de binnenvaart steeds vaker de fout ingaat op deze vlakken. En, áls dat zo is, wat daarvan dan de oorzaak en oplossing is. Mede op basis van die reacties schrijft de ASV dit opiniestuk:
Vanuit een interne inventarisatie kunnen wij zeker niet de conclusie trekken dat er op (bijna) alle schepen van alles mis zou zijn, zoals gesuggereerd wordt in het artikel. Velen van ons – we hebben niet voor niets alleen maar varende leden, dus spreken we vanuit eigen ervaring – worden regelmatig gecontroleerd door diverse organisaties waaronder de politie en worden ook regelmatig “in orde” bevonden.
Wel merken wij dat de politie tegenwoordig niet meer vergelijkbaar is met de scheepvaartpolitie in het verleden. Zo ontstaan er discussies over het vaartijdenboek en de wijze van invullen, maar we merken ook aan andere zaken dat politieagenten ‘van de wal’ weinig feeling hebben met het varend bestaan, en dat wreekt zich.
Natuurlijk wil ook de ASV dat het veilig is op het water en er sprake is van een level playing field waarbij iedereen zich aan dezelfde regels moet houden. Daarbij herkennen wij echter een aantal knelpunten. Zo overtreden schippers gedwongen de vaar- en rusttijdenwet, simpelweg omdat ze zich daartoe genoodzaakt zien vanwege gebrekkige voorzieningen en onvoldoende flexibiliteit in de regelgeving. Gedwongen overschrijding van het vaartijdenbesluit doet zich voor omdat er niet voldoende ligplaatsen zijn, of omdat de kunstwerken zoals sluizen en bruggen niet functioneren. Men kan niet zeggen dat de ASV daar niet al vele malen op gewezen heeft.
Ook onderbezetting komt deels voort uit overmacht. Zo heeft men de opleidingen zo bizar veranderd dat de kwalificatie matroos nu twee jaar duurt. Iemand die de opleiding matroos heeft afgerond en doorgaat met diploma schipper krijgt zijn diploma matroos niet want de opleiding moet volgens de richtlijn twee jaar duren. Conclusie: de jongen heeft straks een schippersdiploma op zak en wordt dan pas matroos in zijn boekje, in functie en in loon. Nog een reden dat de aanwas van het personeel minder wordt.
Toen de bemanningseisen op de agenda stond bij de CCR heeft de ASV geprobeerd mee te praten maar wij worden geblokkeerd als zijnde ‘geen erkende gesprekspartner’. Helaas hebben anderen kennelijk niet overzien welke problemen de bemanningseisen zouden oproepen. Op dit moment is het zelfs zo dat de Belgische opleidingen vrijwel stilgevallen zijn. De reden: door de nieuwe Europese richtlijn voor beroepskwalificaties moeten opleidingen worden aangepast en goedgekeurd; dat is tot op heden nog niet gebeurd.
De ASV is er niet tegen dat er gehandhaafd wordt, zeker niet bij excessen waarbij sprake kan zijn van gevaar. Over dit soort problemen in de binnenvaart hadden wij dan ook al lang geleden willen spreken met het Ministerie van I&W en het is ons diverse malen beloofd dat we daar met elkaar over rond de tafel zouden gaan. Dat is dus nog steeds niet gebeurd.