Samen met partijen uit de sector wil minister Harbers een ‘actieagenda voor de binnenvaart’ opstellen. Die moet in het eerste kwartaal van 2023 gereed zijn.
Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat presenteerde op 30 november een Toekomstvisie voor de binnenvaart. De integrale aanpak daarin is bedoeld voor de komende decennia.
Meer vervoer over water
De binnenvaart is in Nederland verantwoordelijk voor maar liefst 35 procent van al het goederenvervoer, en zal de komende jaren alleen maar belangrijker worden, stelt het ministerie in de berichtgeving over de toekomstvisie. “Tegelijkertijd staat de sector voor grote uitdagingen: een verduurzamingsopgave, de gevolgen van klimaatverandering en digitalisering zijn daar goede voorbeelden van.”
Om te voorkomen dat het drukke wegennet de komende jaren nog voller wordt, zet het kabinet in op meer vervoer over water. Deze ‘modal shift’ moet helpen de groei van het wegvervoer te verminderen en is een belangrijke stap in het tegengaan van klimaatverandering. “Vergeleken met vrachtvervoer via de weg, stoot de binnenvaart namelijk aanzienlijk minder CO2 uit.” Aldus I&W.
Betrouwbare vaarwegen
De vaarwegen worden getroffen door de gevolgen van klimaatverandering. De afgelopen jaren waren de effecten van droogte in de zomer merkbaar in de binnenvaart. Het kabinet trekt miljarden uit voor onderhoud en instandhouding, stelt het ministerie. Het laat erop volgen: “maar dat alleen is niet genoeg. Om onze vaarwegen ook voor de toekomst geschikt te houden voor de binnenvaart is klimaatadaptatie iets waar structureel rekening mee moet worden gehouden. Rijkswaterstaat onderzoekt daarom de effecten van klimaatverandering op de vaarwegen, zoals wateroverlast, droogte en overstromingen.”
Emissievrij
Met andere landen heeft Nederland afgesproken te streven naar een klimaatneutrale binnenvaart in 2050, met vrijwel geen uitstoot van schadelijke stoffen. Dat gaat veel geld kosten. Om de Europese binnenvaartvloot emissievrij te maken is 5 tot 10 miljard euro nodig en dat kan de sector niet alleen dragen, beseft minister Harbers. Het ministerie wijst op subsidieregelingen, bijvoorbeeld voor de vervanging van oude motoren of de overstap naar elektrische voortstuwing. De Tijdelijke Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen wordt in 2023 uitgebreid.
Digitalisering
Door verder te digitaliseren kan de binnenvaart volgens het ministerie in de toekomst nog efficiënter en veiliger werken, “met minder administratieve lasten en met betrouwbare levertijden. Innovatieve concepten zoals autonoom vervoer, kunstmatige intelligentie en blockchain bieden de binnenvaart een enorme kans om bij te dragen aan een slim (en groen) vervoerssysteem.”
Het ministerie wil “samen met de sector de binnenvaart klaarmaken voor de toekomst. Hierbij is het belangrijk te beseffen dat sommige oplossingen samen met andere landen moeten worden gezocht omdat de binnenvaart bij uitstek een internationaal opererende sector is.”
I&W wil “samen met alle relevante partijen tot een gezamenlijke actieagenda komen.” In het eerste kwartaal van 2023 moet die gereed zijn.