Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) werkt aan een nieuwe tijdelijke subsidieregeling om scheepseigenaren te helpen overstappen op emissieloze en klimaatneutrale aandrijving. Om de regeling goed te laten aansluiten bij de praktijk, organiseert het ministerie op 4 december een sectorsessie in Rotterdam.
De nieuwe regeling heet “Vroege Opschaling Energietransitie Binnenvaartschepen (2026–2030)” en is bedoeld om de verduurzaming van de binnenvaart te versnellen. Niet alleen volledig emissieloze aandrijvingen komen in aanmerking, ook hybride oplossingen kunnen onder de regeling vallen.
Tijdens de sectorsessie bij RDM Next in Rotterdam wil IenW met scheepseigenaren en andere betrokkenen in gesprek over de opzet van de subsidie. De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 4 december van 09.30 tot 12.30 uur. Deelnemers kunnen daar hun ideeën en feedback delen, zodat de regeling aansluit bij de dagelijkse praktijk op het water.
Scheepseigenaren
De bijeenkomst richt zich in de eerste plaats op scheepseigenaren, maar ook andere geïnteresseerden uit de binnenvaartsector zijn welkom. Per organisatie kunnen maximaal twee personen deelnemen, om zoveel mogelijk partijen de kans te geven hun stem te laten horen.
Lees ook: Knelpunten in de binnenvaart krijgen aandacht van Den Haag
Na aanmelding ontvangen deelnemers meer informatie over het programma. Wie er die dag niet bij kan zijn, kan aangeven interesse te hebben in een eventueel online vervolg.
Met de nieuwe subsidieregeling wil het ministerie de binnenvaartsector ondersteunen bij de overstap naar schone aandrijftechnologieën. Het uiteindelijke doel is een emissieloze en klimaatneutrale vloot in 2050.
Regelgeving
De eisen vanuit de overheid zijn scherp. In de Actieagenda voor de binnenvaart, nog opgesteld door voormalig minister Mark Harbers, staat dat in 2030 de eerste 150 zero-emissiebinnenvaartschepen in de vaart moeten zijn, in 2050 mag de sector geen CO2 meer uitstoten. Subsidieregelingen moeten eraan bijdragen dat het doel haalbaar wordt.













