Nu de lente is ingetreden en de eerste feest- c.q. vrije dagen zich al hebben aangemeld, wordt het ook drukker op de vaarwegen. Veel particulieren die met hun boot op pad gaan voor een leuke dagtrip of een vakantie plannen op een gehuurde boot.
Ook in de sluizen is het dan soms even goed opletten voor de binnenschipper of het de pleziervaart lukt om zonder al te veel moeite te schutten. Al met al levert ‘die drukte’ op het water wel een gezellig tafereel op, met veelal de rood-wit-blauwe driekleur in top.
Het extra verkeer op het water is op bepaalde plekken ook te merken aan de afvalcontainers langs de vaarwegen. Vooral de restafvalcontainers zijn in deze tijd een stuk sneller vol dan ná het ‘vaarseizoen’. Dit resulteert hier en daar ook in extra zwerfafval naast de containers, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Nu de pleziervaart ook een restafvalabonnement kan afsluiten voor het vaarseizoen, is het nog meer van belang dat de betreffende gesloten containers goed gemonitord worden op de vulgraad. Bij een vulgraad van 80 procent krijgt de inzamelaar automatisch een bericht, zodat er zo spoedig mogelijk een lediging ingepland kan worden.
De gesloten restafvalcontainers van RWS langs de Rijksvaarwegen, waarvoor u een abonnement kunt afsluiten bij de SAB, bevatten een speciaal sensorsysteem aan de binnenkant van de container. Deze sensor telt het aantal zakken dat de sensor passeert. Aan de hand van deze teller wordt bepaald hoeveel kilogram er uiteindelijk in rekening wordt gebracht.
Mocht je de ecokaart voor het venster hebben gehouden voor opening, maar door een ongunstige opstapeling kan de trommel niet meer goed draaien, dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Wel horen wij graag of dit het geval is, want dan verzoekt de SAB de inzamelaar om de container eerder dan normaal te legen.
Helaas komt het ook voor dat er zwerfafval naast de restafvalcontainer geplaatst wordt, omdat de aanbieder geen speciaal abonnement heeft. Ook zijn buitenlandse schepen niet altijd op de hoogte van het verschil tussen de diverse restafvalcontainers. Dan sta je met de vuilniszakken bij de container waar je ze vervolgens niet kwijt kunt. Hoe verleidelijk is het dan om ze naast de container te zetten en een boete te riskeren?
In IJzendoorn, ’s Gravendeel en Lelystad test Rijkswaterstaat met speciale informatieborden en wrappings (stickers) om de containers. De wrappings en de borden hebben een felle kleur en vermelden informatie over het nodig hebben van een ‘SAB-abonnement’ om de restafvalcontainer op deze locatie te kunnen openen. Gekeken wordt of het bewustzijn over het abonnement een goede uitwerking heeft op de gebruikers van de containers.
Heb je vragen over dit onderwerp en/of andere vragen, dan kun je deze ook stellen van 17 tot en met 19 mei tijdens je bezoek aan de beurs Maritime Industry, onder het genot van een drankje. Je kunt de SAB vinden op stand E110.
Tot op de beurs!