Branchevereniging Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) is fel tegen het besluit van de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) om de Westerschelde zowel voor zeevaart als binnenvaart te stremmen tot woensdagochtend. De binnenvaart kan er prima veilig varen, stelt KBN.
De reden van de stremming is een staking van Belgisch personeel waardoor er geen VTS (scheepvaartbegeleiding) beschikbaar is voor de zeevaart en binnenvaart op de Westerschelde. Vessel Traffic Services (VTS) wordt ingezet om het scheepvaartverkeer op zee en binnenwateren te begeleiden en de veiligheid te vergroten.
De branchevereniging stelt dat VTS een hulpmiddel is en geen noodzakelijk voorwaarde om veilig te kunnen varen. Nu het gebied voor de zeevaart is gestremd en het daardoor rustiger is op de rivier, vindt KBN dat het ontbreken van VTS geen reden mag zijn om de vaarweg voor de binnenvaart te sluiten.
“Wij eisen onmiddellijke doorvaart voor de binnenvaart. Het GNA kan niet uitleggen waarom binnenvaartschepen niet veilig zouden kunnen varen op een brede rivier als de Westerschelde, juist nu deze is afgesloten voor de zeescheepvaart”, aldus voorzitter Ad Koppejan van de KBN.
Meer dan honderd schepen ondervinden hinder van de stremming. KBN onderzoekt daarom of de sluiting door de GNA wel rechtsgeldig is en dreigt de GNA aansprakelijk te stellen voor de geleden schade. Ook doet de club een oproep aan de politiek om pragmatischer om te gaan met instrumenten als VTS.