- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws‘Joint Corridors’ laat zien: multimodaal loont

‘Joint Corridors’ laat zien: multimodaal loont

- Advertentie -

Delen

Het programma Joint Corridors Off Road van Topsector Logistiek bestaat vijf jaar. De conclusie bij de viering van het lustrum luidde dat multimodaal loont, zelfs op korte afstand.

Via samenwerking in 45 gedeelde corridors worden wekelijks 500 aankomsten en vertrekken gerealiseerd via water en spoor. Hierdoor is 900.000 ton CO2 bespaard en haalden de partijen 400.000.000 kilometers van de weg.

Klinkende cijfers

De deelnemers waren dinsdag 3 oktober bijeen in het Nationaal Militair Museum in Soest. De positieve cijfers werden door minister Mark Harbers van Infrastructuur en Verkeer bejubeld: “Klinkende cijfers. De resultaten spreken voor zich en laten zien dat ook multimodaal op de korte afstand loont.”

Harbers was niet in Soest aanwezig, maar sprak de deelnemers via een groot videoscherm toe. “Er is veel reden om met een positief en trots gevoel terug te kijken op de afgelopen jaren. Er is hard gewerkt om het multimodale vervoer op een hoger plan te brengen en mogelijk te maken voor bedrijven op elk bedrijventerrein in Nederland.”

Congestie in de haven

Er werd ook vooruitgekeken, want het programma Joint Corridors Off Road gaat door. “We vieren wat er bereikt is, maar kijken ook naar welke kansen er nog zijn en hoe we samen met de regiomanagers in het land en samenwerkingspartners de bedrijven kunnen blijven ondersteunen om off road te gaan”, zegt programmamanager Jeroen Bolt.

De afgelopen jaren is er aan een sterke basis van joint corridors gebouwd. Wat is nodig om de komende jaren verder te groeien in multimodaal transport? Deze vraag werd aan de deelnemers in de zaal gesteld.

“De congestie in de haven is iets waar wij tegenaan lopen”, reageerde Arno Swagemakers (Swagemakers Intermodaal Transport en 3MCT) “Daarnaast de prijs, het moet betaalbaar blijven. Vorig jaar met de stijging van de energieprijzen werd vervoer via spoor onbetaalbaar en dan geven klanten weer de voorkeur aan vervoer over de weg. We moeten met elkaar die terugtrekkende beweging, de reverse modal shift, zien te voorkomen. Het moet betaalbaar blijven en daarbij is overheidssteun nodig om de concurrentiepositie te behouden.”

Subsidie

Iets soortgelijks zei Mark van Elsacker (Geodis): “We doen veel bulktransport van bier en daar zit een tijdsframe aan vast. Prijs is daarbij ook belangrijk. Als we een barge gebruiken moeten we niet te veel last krijgen van wachttijden in de haven. We merken dat we moeite moeten doen om onze klant erin mee te krijgen.”

Peter de Witte van inland-terminalnetwerk BCTN wees ook op de tarieven en prijzen: “Wij zetten subsidie in om de klant mee te krijgen waarbij we de subsidie laten landen bij de ontvanger. Via koude acquisitie hebben we een klant op deze manier weten te overtuigen om van de weg naar de barge te gaan tussen Rotterdam en Den Bosch. Met wat puzzelen was het volume groot genoeg om subsidie te krijgen en loopt dit traject naar tevredenheid.”

Alle deelnemers ontvingen een miniatuur Kampioensschaal. (foto Topsector Logistiek)

Oorlog

Voor het Nationaal Militair Museum was gekozen omdat het inspiratie zou kunnen geven. Ook het leger presteert onder hoogspanning en multimodale corridors zijn er van levensbelang. Generaal buiten dienst Hans Damen vertelde hoe Defensie omgaat met innovaties en de logistieke uitdagingen aangaat. Zijn belangrijkste boodschap: “Je moet niet wachten met innovaties tot het oorlog is. Probeer het voor te zijn.” En daar raait het bij Joint Corridors Off Road ook om.

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -