CDA wil dat Nederland in Brussel generaal pardon voor CCR-eisen aanvraagt

1
CDA-Kamerlid Harmen Krul deed zijn plan 14 oktober uit doeken tijdens de ASV-najaarsvergadering. (foto Tekst & Toebehoren)

Tweede Kamerlid Harmen Krul (CDA) werkt aan een motie om minister Mark Harbers ertoe te bewegen alsnog in Brussel een algemene ontheffing aan te vragen voor technische eisen van de CCR en CESNI die voor veel bestaande schepen niet haalbaar of betaalbaar zijn. Hij wil dat de minister samen met de binnenvaart naar de Europese Commissie gaat. Die heeft aangegeven dat zo’n generaal pardon mogelijk is, maar alleen op voorwaarde dat een lidstaat daarom vraagt.

Krul, binnenvaartwoordvoerder voor het CDA, zei dat zaterdag 14 oktober waar hij te gast was bij schippersvereniging ASV. Hij was een van de sprekers tijdens de najaarsvergadering in het Zwijndrechtse Develpaviljoen.

Punten scoren

Harmen Krul (1994) is sinds 7 februari Kamerlid voor het CDA. Krul was officier bij de Koninklijke Marine en woont in Den Helder, waar hij fractievoorzitter was. Zijn overgrootouders waren actief in de binnenvaart, al zijn oudooms en -tantes varen nog steeds.

Bij de komende verkiezingen (22 november) staat hij vijfde op de kandidatenlijst. Volgens de peilingen levert dat (net?) een zetel op. Krul wil zich dan weer sterk maken voor de binnenvaart, vertelde hij. “Om verder te gaan met twee dossiers: varend ontgassen en de technische eisen van de CCR- en CESNI.”

Bij de ASV waren ze goed te spreken over zijn inbreng in de Tweede Kamer dit jaar. Ook tijdens de ledenvergadering scoorde de jonge politicus punten.

Varend ontgassen

Varend ontgassen was het eerste onderwerp waar Krul zich in verdiepte toen hij in Den Haag aan de slag ging. ‘Voor iemand die volledig nieuw is een totaal onbegrijpelijk dossier. Sterker nog: nu ik er wel wat van weet, vind ik het nog steeds een onbegrijpelijk dossier. Dat je aan de ene kant een overheid hebt die zegt: het moet groener en veiliger. We hebben ook meer regelgeving, meer lijstjes, meer toezicht, meer handhaving, want het moet allemaal steeds ietsje strenger. Maar tegelijkertijd zegt die overheid ook dat het wel acceptabel en aanvaardbaar is dat mensen kankerverwekkende troep binnenkrijgen. Ik vind het echt onbegrijpelijk.”

“we verwachten van ons eigen ministerie dat het naast de sector gaat staan en samen met de schippers een vuist maakt richting Europa”

Het wachten is nog steeds op de ratificatie door Zwitserland. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat werkt eraan dat in Nederland sowieso op z’n laatst 1 juli 2024 een verbod ingaat, ook als de Zwitserse handtekening niet op tijd is. Krul: “Ik ben zelf heel blij dat het verbod nu aangekondigd is, maar we zijn er daarmee nog lang niet. Het is echt een eerste stap.”

CCR-eisen

Ook bij de behandeling van de CCR- en CESNI-eisen die voor eigenaren van schepen tot 1.500 ton als een strop om de nek voelen, koos Krul de kant van de ASV. Hij begon over de hardheidsclausule: “Als je erover nadenkt, is het natuurlijk best wel gek dat je op individuele titel tegen die Europese regelmacht in zelf ontheffing moet aanvragen en dat alle bewijslast bij jou wordt neergelegd. Je moet echt tot het extreme toe kunnen aantonen dat je er alles aan gedaan hebt. En zelfs als je het allemaal probeert, heb je nog steeds niet de zekerheid dat je die uitzondering krijgt. Dat is eigenlijk de omgekeerde wereld.”

De CDA’er wil zich sterk maken voor een formele uitzonderingspositie voor de meest knellende voorschriften. “Ik vind dat wij als politiek nog wat te doen hebben richting het ministerie en ook zelf met voorstellen moeten komen.” Maar waarschuwde hij erbij: “Ik ga hier niks beloven.”

Generaal pardon

Uit de zaal werd hem gevraagd hoe Krul de minister alsnog ertoe wil bewegen om bij de Europese Commissie een generaal pardon voor onhaalbare dan wel onredelijke eisen aan te vragen. Die optie hebben ambtenaren van het Directoraat-Generaal Vervoer zelf geopperd tegenover de ASV. Harbers wil daar (nog) niet aan.

“De lijn die we nu gaan inzetten, maar dan geef ik al wel wat weg, is dat we verwachten van ons eigen ministerie dat het naast de sector gaat staan en samen met de schippers een vuist maakt richting Europa. Vraag om een collectieve ontheffing.”

Zelfs als zo’n motie een meerderheid krijgt in de Tweede Kamer, is dat geen garantie voor succes, weet Krul. “Het begint met een ministerie dat erachter gaat staan. Want Europa is zo’n complexe knoop. Er is altijd wel een haakje om aan te trekken en te blijven trekken. We moeten blijven pulken.”

Gekkenwerk

In de dreigende gedwongen sloop van nog steeds prima functionerende schepen signaleerde hij een tegenstrijdigheid: “Het moet allemaal duurzamer, het moet allemaal beter. Waarom bevorder je dan eigenlijk dat er steeds meer nieuwe schepen gebouwd worden. Bij de nieuwbouw van schepen komt ook nogal wat vrij, dat is helemaal niet zo heel duurzaam. Het is veel duurzamer om goede schepen langer in de vaart te houden. Misschien met wat kleine, niet al te gekke modificaties en goed onderhoud.”

“Als je ziet hoeveel schepen al verloren zijn gegaan… Terwijl we allemaal roepen dat er een modal shift meten plaatsvinden. Eigenlijk is het gekkenwerk.”

 

1 reactie

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.