- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwe tender voor steun modal shift

Nieuwe tender voor steun modal shift

- Advertentie -

Delen

Op Tenderned is een nieuwe concessie voor modal shift gepubliceerd. Daarmee wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, samen met de provincies, de Topsector Logistiek en de Logistieke Alliantie, het vervoer over water te stimuleren.

De regeling komt uit de Goederenvervoeragenda. Voor de periode 2021-2026 willen de betrokken partijen op de corridors Rotterdam-Venlo en Rotterdam-Arnhem/Nijmegen dagelijks 3.000 TEU van de weg ‘shiften’ naar de binnenvaart. Dat betekent dagelijks 1.500 vrachtwagens minder op de weg.

Na eerdere aanbestedingen sinds 2021 is er nu een nieuwe geopend. Hij is bedoeld voor bestaande lijndiensten die hun capaciteit en frequentie opvoeren en nieuwe lijndiensten die met een basisbezetting kunnen starten en dan uitgroeien. Het moet gaan om additionele lading die nu nog over de weg gaat, niet om een verschuiving van al bestaande stromen over water of spoor.

3-jarige concessie

Inschrijvers maken kans op een 3-jarige concessie. Deze opdracht is bedoeld voor binnenvaartterminals en/of binnenvaartvervoerders/barge operators en voor consortia.

De aanbesteding draait om:

  • Perceel 1: Specifieke ladingstroom afval op (delen van) de trajecten Rotterdam – Nijmegen (corridor oost), Haven van Rotterdam – Maastricht (corridor zuidoost) en het traject Amsterdam – Haven van Rotterdam – richting Gent of Antwerpen tot de Belgische grens (corridor zuid) (maximaal 1 miljoen euro)
  • Perceel 2: Alle ladingen op traject haven van Rotterdam – Nijmegen (corridor oost, binnenvaart) (maximaal 500.000 euro)
  • Perceel 3: Alle ladingen op traject Haven van Rotterdam – Maastricht (corridor zuidoost, binnenvaart) (maximaal 500.000 euro)
  • Perceel 4: Alle ladingen op traject Amsterdam – Haven van Rotterdam – richting Gent of Antwerpen tot Belgische grens (corridor zuid, binnenvaart en/of shortsea (niet estuaire vaart) (maximaal 500.000 euro)

De bedragen zijn inclusief btw. Men kan voor één of meerdere percelen een separate inschrijving verrichten.

HTS Group

Sinds de start in 2021 zijn veertien concessies met 21 binnenvaartlijndiensten verleend. Zoals de HTS Group, die sinds 2000 actief is met intermodaal vervoer.

Volgens directeur Marcel Heuvelman groeit de belangstelling voor de modal shift: “De laatste jaren zien we dat verladers manieren zoeken om intermodaal te vervoeren. Dat heeft te maken met allerlei factoren, zoals politieke keuzes, bijvoorbeeld ten aanzien van vestigingsbeleid, of CO₂-reductie. Het Modal Shift Programma geeft niet alleen een steun in de rug met de stimuleringsmaatregelen, maar laat ook een beweging zien: steeds meer bedrijven gaan het anders organiseren. Voor verladers is dat een wake-up call.”

Chauffeurstekort

Ook voor Den Hartogh Logistics kwam de deelname aan het Modal Shift Programma op een goed moment. De wereldwijd opererende logistieke dienstverlener is gespecialiseerd in bulktransport voor de chemische, gas-, polymeer- en voedingsmiddelenindustrie. “Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor klanten, mede doordat de Europese wetgeving met de CSRD-plicht nu aanstuurt op meer transparantie”, aldus Erik Goverde, Programmamanager Duurzaamheid bij Den Hartogh. “En in de logistiek is het algemeen bekend dat we er zonder modal shift überhaupt niet komen.”

Zijn collega Marc Berlijn, Project & Process Manager – Procurement, noemt modal shift als een oplossing voor het toenemende chauffeurstekort. “Omdat we onze trucks ergens anders kunnen inzetten, benutten we onze capaciteit beter en voldoen we beter aan de klantvraag.”

Voor bedrijven als Den Hartogh spreekt het lijndienstconcept van de concessies aan, omdat corridors een betere planning mogelijk maken. Ook noemen bedrijven het financiële voordeel van de regeling. Daarmee financieren zij extra kosten voor een duurzame oplossing.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -