Met slim gebruik van de binnenvaart en spoor kunnen bedrijven hun vrachtwagenreistijd terugdringen én tegelijkertijd hun leveringszekerheid vergroten. Hoe dat kan, laten Joint Corridors Off-Road (JCOR) en Erasmus UPT zien in de eind september verschenen whitepaper Truck Tijd Reductie (TTR): Nieuwe benadering voor gedragsbeïnvloeding en productiviteitsverbetering in goederenvervoer.
Joint Corridors Off-Road (JCOR) is een uitvoeringsprogramma van de Topsector Logistiek. Het stimuleert de omschakeling van wegvervoer naar toekomstbestendig en veerkrachtig multimodaal goederenvervoer via water, spoor en weg. Zo verbeteren de bereikbaarheid, leefbaarheid en het vestigingsklimaat van Nederlandse bedrijventerreinen en havens. Erasmus UPT is een zelfstandig expertisecentrum op het gebied van havens, logistiek en stedelijke mobiliteit. Het is opgericht door Erasmus Universiteit Rotterdam.
Multimodaal vervoer
Door bedrijventerreinen, terminals en vervoer via weg, water en spoor strategisch te verbinden, ontstaat een robuust logistiek systeem dat blijft functioneren waar anderen stilstaan, stellen de initiatiefnemers van de whitepaper.
“Multimodaal vervoer is niet langer voorbehouden aan grote volumes over lange afstanden”, zegt Frans van den Boomen van JCOR. “Het is een slimme, strategische keuze voor ieder bedrijf dat zijn keten wil versterken en toekomstbestendig wil maken.”
De Truck Tijd Reductie-indicator laat per bedrijventerrein zien hoeveel vrachtwagenreistijd kan worden bespaard door gebruik te maken van een nabijgelegen overslagterminal in plaats van de lange rit naar de Rotterdamse Maasvlakte te rijden. Schepen en treinen brengen de containers van de zeehaven naar de inland terminal en andersom. Trucks verzorgen de last mile.
Tijdwinst
Uit de analyse blijkt dat: zes van de tien Nederlandse bedrijventerreinen binnen 30 minuten van een multimodale overslagterminal ligt. Voor 72 procent van alle terreinen is de TTR-besparing meer dan 90 minuten. Bij internationale verbindingen kan de tijdswinst zelfs oplopen tot dagen.
Dankzij korte en efficiënte aan- en afvoerroutes naar achterlandterminals dalen de risico’s op vertragingen, verstoringen en onverwachte (container)kosten, terwijl de productiviteit van chauffeurs, magazijnmedewerkers en logistieke planners juist toeneemt. “Met TTR bieden we bedrijven een concreet handelingsperspectief op hun locatie”, zegt Merten Nefs van Erasmus UPT. “Zo worden de voordelen van multimodaal vervoer inzichtelijk en daarmee ook direct toepasbaar.”
Voordelen, maar ook drempels
De overstap naar water en spoor levert duidelijke voordelen op, aldus JCOR en Erasmus UPT: hogere leveringszekerheid, lagere kosten, CO₂-reductie en minder maatschappelijke kosten door minder files en ongevallen. Aan de andere kant zijn ze zich bewust van de drempels, zoals onbekendheid met multimodale mogelijkheden, extra administratieve handelingen en het hardnekkige imago van wegvervoer als meest flexibele optie.
De whitepaper sluit af met een duidelijke oproep: benut TTR als strategisch kompas en werk samen aan een concurrerend, duurzaam en veerkrachtig logistiek systeem. JCOR en Erasmus UPT roepen bedrijven, verladers, vervoerders en beleidsmakers op om de online kaartviewer te verkennen en samen de transitie naar multimodaal vervoer te versnellen.
De whitepaper Truck Tijd Reductie en de interactieve kaartviewer zijn hier te downloaden.