- Advertentie -
- Advertentie -
Home'Off-RoadRunners’ presenteren kansrijke scenario’s aan Royal IHC

‘Off-RoadRunners’ presenteren kansrijke scenario’s aan Royal IHC

- Advertentie -

Delen

De Off-RoadRunners, studenten van de Hogeschool Rotterdam, hebben zich in opdracht van Joint Corridors Off-Road Zuid-Holland vastgebeten in een modal shift-vraagstuk van Royal IHC. Met succes! De studenten presenteerden vijf haalbare scenario’s aan het management en de gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland.

Aangespoord door de evofenedex Modal Shift-vouchers die de Provincie Zuid-Holland beschikbaar stelt aan partijen die de haalbaarheid van modal shift willen onderzoeken, zette de metaaldivisie van Royal IHC, IHC Metalix, al een verkennende stap richting een mogelijke ladingverschuiving van weg naar water. Het ging om de aanvoer van zwarte staalplaten van Oosterhout naar Kinderdijk. Uit de eerste aanzet van evofenedex bleek dat die modal shift een gunstig effect op de kosten zou kunnen hebben. Het onderzoek beperkte zich echter uitsluitend tot het daadwerkelijke varen.

Babiche van de Loo, programmamanager van Joint Corridors Off Road Zuid-Holland, besloot daarom de businesscase in te brengen als project voor studenten van Hogeschool Rotterdam. Ze vertelt: “Elk jaar heb ik het voorrecht om twintig weken lang samen te werken met gemotiveerde 4e-jaars studenten van de Hogeschool, die gekozen hebben voor de minor Maritime en Portmanagement. Ze helpen bij het uitdiepen van businesscases en bieden bedrijven concrete handvatten om de modal shift daadwerkelijk uit te voeren.”

“Omdat de Provincie Zuid-Holland en evofenedex sterk de behoefte hadden om de businesscase van IHC verder uit te diepen en de complete supply chain in kaart te brengen, besloot ik om de Runners van dit jaar op deze klus te zetten.”

Succesvolle scenario’s

Studenten Karim Osman, Laurence Verstraete, Wessel Hanselaar en Koen Companus namen de opdracht aan en brachten in kaart wat de financiële, logistieke en maatschappelijke impact van de modal shift zou zijn. In het rapport Royal IHC’s Transistion to Water Transport brengt het vijftal de kosten en baten in vijf verschillende scenario’s in beeld. Naast de directe transportkosten keken zij ook naar externe maatschappelijke kosten, zoals filedruk, geluidsoverlast, verkeersveiligheid en luchtvervulling.

De scenario’s bleken kansrijk. Uit scenario 5 blijkt bijvoorbeeld dat de kosten van vervoer via het water gelijk worden aan die van wegtransport mits de lading gebundeld kan worden. Zo wordt de capaciteit van het schip dat de platen vervoert, beter benut. Een optie zou zijn dat IHC het volume naar Kinderdijk met 75 ton verhoogt en dat er nog één of twee bedrijven gevonden worden, die het schip op de retourreis kunnen vullen. Dit scenario biedt de grootste milieubesparingen, met een totale kostenreductie van 12 procent wanneer externe kosten worden meegenomen. Dit maakt het de meest efficiënte en duurzame optie voor langdurige operaties.

Harde cijfers en praktische handvatten

Het project van de Off-RoadRunners laat zien hoe praktijkgericht onderzoek kan
bijdragen aan concrete verduurzaming in de sector. Maar waarom is dit zo belangrijk?

Van de Loo legt uit: “Deze onderzoeken zijn essentieel omdat ze bedrijven helpen om de stap naar modal shift daadwerkelijk te zetten. Theorie en beleid zijn mooi, maar ondernemers willen harde cijfers en praktische handvatten. Studenten brengen een frisse blik mee en zorgen ervoor dat bedrijven ook echt met nieuwe inzichten aan de slag gaan.”

“Daarnaast speelt de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven een cruciale rol in de verduurzaming van de sector. Studenten maken kennis met de uitdagingen van intermodaal transport en leren hoe ze bedrijven kunnen helpen bij hun transitie. Dit zorgt niet alleen voor waardevolle input voor bedrijven, maar ook voor een nieuwe generatie logistieke professionals die modal shift als vanzelfsprekend beschouwen. Dat noem ik vooruitgang!”

“Sinds de start van dit initiatief heeft ze al 150 Off-RoadRunners begeleid. “Hun bijdrage is altijd waardevol. Zo zijn uit eerdere trajecten de verplaatsing van lege containers naar de binnenvaart en een eerste aanzet voor de realisatie van de Dutch Fresh Port-corridor ontstaan.”

(foto Joint Corridors Off Road Zuid-Holland)

Van pilot naar praktijk

Ook voor IHC lijkt ladingverschuiving kansrijk. En met de eerste onderzoeks­resultaten op tafel, rijst de vraag: hoe verder? Voor Royal IHC en IHC Metalix is de basis gelegd, maar de daadwerkelijke invoering vraagt verdere samenwerking en afstemming met ketenpartners. Dit is precies waar Joint Corridors Off-Road Zuid-Holland zich de komende tijd op zal richten.

“Het begint altijd met die eerste stap”, zegt Van de Loo. “Bedrijven hebben vaak het
gevoel dat modal shift een grote, ingewikkelde operatie is. Maar zodra ze de voordelen zien en ervaren, volgt de rest vaak vanzelf. Onze rol is om die eerste drempels weg te nemen en bedrijven te begeleiden bij de transitie. Zo gaan we kijken of er
lading kan worden toegevoegd aan schepen als ze varen met de metalen platen. In de scenario’s die er nu liggen, zijn de schepen slechts voor de helft gevuld. Dat is kostenverhogend. Dit pak ik samen met evofenedex en de NPRC op.”

“Daarnaast gaan we kijken naar hoe het gebruik van duwbakken de prijs beïnvloedt en wat er gebeurt met de prijs en de uitstoot als je zou werken met elektrische duwbakken. Ook toekomstige ontwikkelingen spelen een belangrijke rol. Vanaf 2026 moet betaald worden voor de CO2-uitstoot, volgens de European Union Emission Trading Systems (ETS). Ook dat heeft invloed op de uitkomst van de scenario’s.”

“Tot slot kijken we naar subsidies. Zo willen we met de gemeente om de tafel om te inventariseren of ze mee willen betalen aan de modal shift als dat betekent dat vrachtwagens niet meer bij hen over de dijk gaan.”

Uit de startblokken

Kansen te over dus. Met de inzet de Off-RoadRunners is het project goed uit de startblokken gekomen. Aan Joint Corridors Off-Road Zuid-Holland en evofenedex nu de taak om met hun ambities de finishlijn te bereiken.

Voor geïnteresseerden wordt het project gepresenteerd tijdens de Multimodaal Transport Expo op 13 maart in Breda.

Door Jolanda Dietvorst

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -