Een bijzonder elftal

0

Ze staan in hun gele tenue, met rugnummer, niet op het veld, maar aan boord van de UHL Flash. De elf transitiedelen en monopiles zijn geladen bij Sif in de Ariane­haven en hebben nog een lange reis voor de boeg. 

Ze zijn bestemd voor Japan, waar voor de noordwestkust van Honshu het Akito Noshiro offshore windfarm wordt aangelegd. Sif is de leverancier van 33 transitiedelen met monopiles. 

De UHL Falcon ging er, met het eerste elftal, al eerder heen. Via het Suezkanaal en met bunkeren op de rede van Singapore duurde de reis 32 dagen.

(foto Cees de Keizer)

De segmenten voor de wind­molenfundaties zijn gemaakt bij Schmeitz Industriële Fabricage in Roermond en met binnenvaartschepen naar de Sif-terminal op de Maasvlakte vervoerd. 

Zo heeft Sif sinds 2002 al meer dan 2.000 monopile-constructies gefabriceerd. Die waren voor 47 verschillende windparkprojecten in Europa, en nu dus 33 voor Japan.

Sif vestigde zich in 2015 op Maasvlakte 2 en speelde adequaat in op deze groeimarkt. In 2019 werd het terrein aan de Arianahaven met 20 hectare uitgebreid en de kade met 200 meter verlengd. Daarmee werd ruimte verkregen voor de opdracht van 94 fundaties voor de windparken Borssele 1 en 2.

(illustratie SIF)

Ook United Heavy Lift ziet kansen op die groeimarkt. De aan de Am Kaiserkai in Hamburg gevestigde zwareladingrederij opereert met een jonge vloot van vijftien schepen en heeft zeven nieuwbouw­orders uitstaan. 

Ze varen onder Portugese vlag en zijn geregistreerd op Madeira. De UHL Flash meet 150 bij 26 meter en heeft een DWT van 14.066. Met een dienstsnelheid van 15 knopen is het geen hardloper.   

tekst: Cees de Keijzer van
World Ship Society Branch Rotterdam
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.