Zet containers dwarsscheeps, dan vallen ze niet van boord [OPINIE]

1

45 containerreuzen in opdracht gegeven aan scheepswerven, van 15.500 tot 24.000 TEU. Wanneer komt Nederland nu eens in het geweer om eisen te stellen aan de belading. Waarom moeten alle containers in lengterichting aan dek worden geplaatst!

Wij maken nu weer de sores boven de Waddeneilanden mee. Weer containers overboord bij stormwind. Ons mooie Werelderfgoed de Wadden, het gaat nog steeds op het kantje goed, maar hoe lang nog?

Waarom stelt men niet de eis om bovendeks alle containers dwarsscheeps te plaatsen. Dan zullen ze met storm aan boord blijven. “Kan niet”, zullen de reders zeggen, want dit gaat geld kosten. Maar omdat het natte wateroppervlak veel kleiner is en door de lengte binnenboord veel vaster staan, zullen ze niet overboord slaan.

Bij de 16-meter-coasters zal men minder kunnen plaatsen maar voor de rest zal het meevallen. Ook de havenbedrijven zullen gaan klagen; voor hen geeft het meer werk.

Maar er zal maar eens een container overboord slaan boven de Waddeneilanden en er zal maar eens geen slaolie inzitten maar gewone motorolie. Dan zou het best eens kunnen zijn dat ons Werelderfgoed de Wadden voor tientallen jaren kapot is.

En dan hebben we het nog maar over één container. Als het de Eemslift-Hendrika zou zijn geweest met 350 ton zware olie en 50 ton gasolie aan boord, dan zouden zelfs onze kleinkinderen niet meer van onze mooie Wadden kunnen genieten. En wat te denken van onze vissers, van wie menigeen van de visvangst op het Wad moet leven.

Dit is nu eens een mooie opdracht voor ons nieuwe kabinet. Ze zijn toch zo milieuactief, laat ze maar eens eisen stellen aan het Europees Parlement, en zeggen dat wij geen schepen met veel containers bij ons voor de deur langs willen hebben – of ze moeten voldoen aan onze eisen!

Kornelis Kremer
Article bottom ad

1 reactie

  1. Tja mhr. Kremer. De wereld siddert bij uw gedachte . Nederland eist. Echt? Droom maar lekker door. Bekijk eens de logistieke situatie . De langsscheepse positie van de container op het schip, vereenvoudigd de afhandeling op de terminal , waar de 1000enden containers uit 1 carrierer af en aangevoerd worden op de kkade. Nu moet in uw plan elke container 90 °gedraaid worden . Dit kost tijd en vertraagd het proces ..afgezien van de ombouw kosten van de kranen.
    Uw idee is creatief , echter container afhandeling is een wereldwijde standaard . Ik zou zeggen begin uw donderpreek eens in HongKong, Singapore portauthorities, Shenzen etc. Wereldwijd dus.
    Maar wat gevaar door eventuele schade van de Waddenzee door pollutie betreft , hoe is uw consumptie patroon ? Wn van uw omgeving ? We willen alles hebben , maar mag niks kosten . Dus containers vol shit en bazaartroep worden wereld wijd uitgevent. Dat genereert vervoer , want grondstoffen die zijn weer nodig. Regelgeving en naleven van regels kunnen helpen u minder boos te maken .

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.