Woensdag 14 april praat de Transportcommissie van het Europees Parlement over een stimuleringsfonds voor innovatie en vergroening in de binnenvaart. Het ‘initiatiefverslag’ is op verzoek van het EP opgesteld door Caroline Nagtegaal-van Doorn (VVD). De Nederlandse krijgt in elk geval steun van landgenoot Tom Berendsen (CDA).
Vorig naar schreef Nagtegaal-van Doorn namens de liberale fractie Renew Europe al en Binnenvaart Paper, waarin ze pleitte voor een Europese binnenvaartstrategie. De Rotterdamse VVD-politica blikte via Twitter vorige week al vooruit op haar initiatiefverslag: “Groene groei in de binnenvaart: alle zeilen bijzetten voor een sterkere #binnenvaart die duurzamer uit de crisis moet komen. Ik zet in op een Europees #binnenvaartfonds voor innovatie en vergroening.”
Hoge investeringen
Er zijn grote investeringen noodzakelijk om de uitstoot te verlagen en uiteindelijk naar nul terug te brengen. Dat geld hebben de meeste binnenvaartbedrijven niet. Omdat vervoer over water onmisbaar is en juist kan bijdragen aan de klimaatdoelstellingen, moet Europa bijspringen, vindt een groot deel van het Europees Parlement.
Onder hen is Tom Berendsen, namens het CDA in Brussel actief en net als Nagtegaal-van Doorn lid van de transportcommissie van het EP (TRAN). Hij was woensdag 7 april nog op werkbezoek in de haven van Werkendam. Twee dagen later gaf hij aan dat het initiatiefverslag voor een toekomstbestendige Europese binnenvaartsector “benadrukt dat de de binnenvaart een hoge plek op de Europese agenda verdient”.
De binnenvaart is volgens hem “met onze Nederlandse bedrijven als dé koplopers van Europa niet alleen een belangrijke sector voor een logistiek land als Nederland. Als één van de meest duurzame vervoerswijzen speelt de binnenvaart ook een fundamentele rol bij het verwezenlijken van nationale en Europese klimaatdoelstellingen. We willen steeds meer vracht van de weg naar het water krijgen.”
Meer lading over water
Maar om dit potentieel te benutten moeten de randvoorwaarden wel kloppen, vindt Berendsen. “Zo moet de kwaliteit en navigeerbaarheid van de Europese vaarwegen écht beter, dat vergt onderhoud en investeringen. Ook willen we dat havens als logistieke en energiehubs een sleutelrol in de duurzame transitie spelen. Dan moeten zij wel over voldoende capaciteit en de juiste infrastructuur beschikken, daar moet voldoende oog voor zijn.”
Hoeveel geld beschikbaar moet komen voor het stimuleringsfonds is nog niet bekend. Volgens berichten wil Nagtegaal-van Doorn meerdere bronnen samenvoegen. Het ligt voor de hand dat een substantieel deel komt van het geld dat de Europese Commissie overheeft voor de Green Deal. Die moet er door een modal shift van de weg naar water en spoor onder meer voor zorgen dat de binnenvaart in 2030 een kwart meer lading vervoert.
Daarnaast zou ook geld uit het Reservefonds van de binnenvaart benut moeten worden. Dat geld is in de jaren ’90 opgebracht door de branche zelf. Het is de erfenis van de Europese sloop- en oud-voor-nieuw-regeling.