- Advertentie -
- Advertentie -
HomeASV: doorbraak in overgangsbepalingen – redding kleine schepen nabij

ASV: doorbraak in overgangsbepalingen – redding kleine schepen nabij

- Advertentie -

Delen

Er gloort een oplossing in het dossier van de overgangsbepalingen van het ES-TRIN. De ASV meldt dat 24 in veel gevallen onhaalbare dan wel onbetaalbare technische eisen toch niet gaan gelden voor bestaande schepen tot en met 86 meter. Het gaat onder meer om een minimumsnelheid die een schip moet kunnen halen en brandstoftanks achter het achterpiekschot.

“Na een jarenlang, soms zeer verbeten gevecht lijkt er nu eindelijk sprake van een kentering”, stelt de Algemeene Schippers Vereeniging in een persbericht. “Op 11 november vond binnen ONTB Techniek een belangrijke vergadering plaats over een collectieve oplossing voor het behoud van bepaalde schepen in relatie tot het aflopen van de langdurige overgangsbepalingen in ES-TRIN (European Standard laying down Technical Requirements for Inland Navigation vessels, voorheen ROSR). Dit dossier wordt behandeld in de CCR (Centrale Commissie voor de Rijnvaart).”

 

Reddingsboei

De ASV spreekt van positieve vooruitzichten voor zowel schepen korter dan 55 meter als schepen van 55 tot en met 86 meter. “De verwachting was dat deze schepen technisch én financieel onmogelijk konden voldoen aan de nieuwe eisen uit het ES-TRIN-dossier. Voor een groot deel van de vloot dreigden desastreuze gevolgen.”

Lange tijd was de ASV de enige partij die waarschuwde voor de onhaalbare en ook vaak onbetaalbare technische eisen uit het ROSR, later overgenomen in het ES-TRIN. “Pas de laatste tijd sloot een bredere coalitie zich hierbij aan, waaronder ook het ministerie. Zonder hun uiteindelijke inzet was deze doorbraak niet mogelijk geweest”, schrijft de vereniging.

In eerste instantie ging de discussie over spitsen en kempenaars. De enige reddingsboei leek gebruikmaking van de hardheidsclausule: als een scheepseigenaar kon aantonen dat technische aanpassingen onmogelijk of veel te duur zijn voor een bestaand schip, kon De CCR ontheffing verlenen. Uit de aanvragen – ook van grotere schepen – bleek dat veel meer categorieën schepen in de knel komen door het aflopen van de tijdelijke overgangsbepalingen.

Zonder einddatum

Nu is op 24 punten overeenstemming om overgangsbepalingen grotendeels om te zetten in overgangsbepalingen zonder einddatum, aldus de ASV. “Dit is een enorme stap vooruit en biedt eindelijk perspectief voor een grote groep binnenvaartondernemers.”

De organisatie strijdt door voor grotere schepen. “Voor deze groep zijn de zware eisen nog steeds van kracht en dreigen dezelfde technische en financiële knelpunten als voorheen in de klasse onder de 86 meter.”

De ASV roept eigenaren van schepen langer dan 86 meter daarom op om zo concreet mogelijk te melden welke ES-TRIN-eisen niet haalbaar zijn – technisch danwel financieel.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -