De tweede aanbesteding voor het vernieuwen van de Van Brienenoordbrug is open. Rijkswaterstaat zoekt een partij voor het transport en de installatie van beide bogen van de brug.
Vanwege de complexiteit van de werkzaamheden is zeer specialistische expertise vereist op het gebied van zware hijs- en transportwerkzaamheden op en over water. Projectmanager Hans van Ooijen nodigt partijen uit mee te dingen naar wat ongetwijfeld het meest in het oog springende onderdeel van het werk aan de Van Brienenoordbrug wordt. “Veel omstanders herinneren zich de spectaculaire tocht van de tweede Van Brienenoordbrug in 1989. Met het uitwisselen van beide bogen zal in 2030 en 2032 de geschiedenis zich in het kwadraat herhalen.”

Bruggenwerf
Vanuit het oogpunt van veiligheid en verkeershinder heeft Rijkswaterstaat ervoor gekozen de beide bogen niet op locatie in Rotterdam te vernieuwen, maar op een bruggenwerf. Daarom zal de geselecteerde partij volgens de huidige planning in 2030 allereerst een nieuwe boog naar Rotterdam vervoeren vanaf de speciaal daarvoor geprepareerde bruggenwerf bij het Duivelseiland in Dordrecht.
Deze nieuwe boog wordt aan de westzijde van de Van Brienenoordbrug geplaatst. De bestaande westelijke boog wordt verwijderd en naar dezelfde bruggenwerf getransporteerd. Vervolgens wordt deze na renovatie, naar verwachting in 2032, weer teruggebracht naar Rotterdam, om aan de oostzijde van de brug te worden geplaatst. De bestaande oostelijke boogbrug wordt verwijderd en vervoerd naar het Duivelseiland.
Zwaar hijs- en transportwerk
Het gewicht van de bogen is dusdanig groot en de vervoerswijze over het water dermate complex, dat zeer specialistische kennis nodig is om deze klus uit te kunnen voeren, aldus Rijkswaterstaat. Het gewicht van de nieuw in te varen westelijke boogbrug is inclusief benodigde versterkingen circa 8.600 ton. Daarnaast is er zeer schaars materieel zoals pontons nodig en moeten speciale voorzieningen getroffen worden om de boog op de gewenste hoogte te plaatsen. Ook is de betreffende partij verantwoordelijk voor werkzaamheden op en rond de vaarweg, om het transport mogelijk te maken.
Mislukte aanbesteding
Na een mislukte aanbesteding is het Van Brienenoordbrug-project in vernieuwde vorm op de markt gebracht. Het is opgedeeld in vier deelcontracten. Afgelopen augustus werd het eerste contract, voor het vernieuwen van het beweegbare deel van de brug, bekend. De resterende twee contracten bestaan uit het bouwen van een nieuwe boog (aanbesteding gepland in 2026) en het renoveren van de bestaande westelijke boog (aanbesteding gepland in 2027).
Het werk aan de Van Brienenoordbrug zal door verschillende partijen worden uitgevoerd. Rijkswaterstaat neemt zelf de verantwoordelijkheid op zich voor afstemming van alle verschillende werkzaamheden en voor de samenwerking over alle raakvlakken heen. “De partij die de boogbruggen vervoert en plaatst is relatief vroeg aan boord, zodat deze de specialistische kennis tijdig kan inbrengen. Dit bevordert de integratie van werkzaamheden.”
Geïnteresseerde marktpartijen kunnen zich aanmelden via TenderNed. De dialoogfase voor deze aanbesteding begint begin 2026 met een startbijeenkomst. De beoogde gunning is vlak na de zomer van 2026.













