- Advertentie -
- Advertentie -
HomeSteeds meer containers via het water naar Doesburg

Steeds meer containers via het water naar Doesburg

- Advertentie -

Delen

De overslag bij Container Terminal Doesburg (CTD) is in een stroomversnelling geraakt. In maart verwerkte de terminal ruim 3.220 TEU, een absoluut maandrecord. Ook over de eerste vijf maanden van 2025 laat de terminal stevige groei zien: 24 procent meer TEU’s dan in dezelfde periode vorig jaar. Branch manager Remco Römer noemt het “het resultaat van een combinatie van sterke klantrelaties, digitalisering, een compact team én de voordelen van de binnenvaart”.

De groei komt volgens Römer deels uit bestaande klanten die hun volumes uitbreiden en vooral ook uit nieuwe business. “Steeds meer goederen vinden via ons hun weg naar logistieke dienstverleners in de regio. Zij zijn weliswaar niet onze directe klanten, maar maken graag gebruik van ons track-&-trace-portaal voor inzicht in inkomende ladingen, wat hun dockplanning efficiënter maakt en de samenwerking versoepelt.”

Slimme planning, stabiel vervoer

De groei in overslag is niet te danken aan extra ruimte of meer kranen, maar aan efficiëntere planning en slim schakelen in de keten. “We varen met twee gecharterde schepen, de Initio en de Zeldenrust, die dagelijks pendelen tussen Rotterdam en Doesburg”, legt Römer uit. “Maar bij piekvolumes, of juist om congestie in Rotterdam op te vangen, schalen we tijdelijk op met meer afvaarten en ook met extra schepen.”

De congestie in de Rotterdamse haven blijft volgens Römer een grote uitdaging. “Je maakt extra kosten als schepen moeten wachten vanwege capaciteits­problemen bij deepsea-terminals, gewijzigde schema’s of stakingen. Soms sturen we een schip speciaal naar één terminal en wachten we maar af wanneer het kan lossen. Dan heb je het niet meer over efficiëntie, maar over overleven in de keten.”


Bij piekvolumes schalen we
tijdelijk op met meer afvaarten
en ook met extra schepen

CTD heeft veel geïnvesteerd in digitalisering. Klanten kunnen via het klantenportaal alle stappen in de keten volgen, van de deepsea-terminal tot de eind­bestemming. “Onze filosofie is: digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Minder ruis op de lijn, meer grip op de supply chain.”

Ook de ontvangende partijen profiteren hiervan. “Als een logistiek centrum weet dat een container onderweg is, kan het zijn dockplanning daarop afstemmen. Soms bellen ze ons zelfs of een container die dag nog gebracht kan worden. Dat schakelen kunnen wij bieden, juist doordat alle informatie real-time beschikbaar is.”

Effect vrachtwagenheffing

Römer verwacht dat de vrachtwagenheffing, die vanaf juli 2026 van kracht wordt, bedrijven extra zal stimuleren om te kiezen voor de binnenvaart. “Voor een rit van Rotterdam naar Doesburg praat je al snel over 170 kilometer. Met een heffing van 17 tot 19 cent per kilometer komt er zomaar 50 tot 80 euro per rit bij. Dan wordt het financiële plaatje ineens nog aantrekkelijker voor alternatieve modaliteiten.”

Remco Römer: “Met slimme planning en digitalisering halen we steeds meer lading van de weg.” (Foto: Rieneke Kok / Binnenvaartkrant)

Ook de afschaffing van de accijnskorting op diesel en de invoering van ETS maken transport over de weg duurder. “We merken nu al dat klanten zich oriënteren op andere oplossingen. Combineer dat met onze goede ligging, stabiele planning en inzichtelijke systemen en binnenvaart wordt een logische stap.”

Duurzaamheid is voor CTD geen modewoord, maar dagelijkse praktijk. De containerkraan op de terminal is elektrisch en regenereert energie bij het neerzetten van containers. Daarnaast maken schepen tijdens het laden en lossen gebruik van walstroom. “De motoren kunnen uit, dat scheelt flink in uitstoot en geluid. Dat is ook prettig voor de omgeving.”

Op de weg is CTD eveneens actief. In september start een proef met een uitstootvrije truck van Volvo, ondersteund vanuit Logistics Valley. En ook op het water wordt verduurzaamd. De Zeldenrust wordt binnenkort voorzien van een hybride aandrijving met accupakket. Römer: “Zo blijven we vooruitkijken.”

Onbekend maakt onbemind

Het overtuigen van nieuwe klanten voor vervoer over water blijkt soms lastig. “Veel bedrijven ervaren binnenvaart nog als omslachtig en tijdrovend. Maar als je het eenmaal probeert, zie je dat het voorspelbaarder is dan de weg. Wij kunnen containers gebundeld afleveren, verspreid over enkele dagen. Klanten hoeven dan niet ineens twintig vrachtwagens tegelijk op hun erf te hebben.”

Volgens Römer kijken klanten in eerste instantie vooral naar de prijs. “Iedereen wil wel groen, maar het moet wel betaalbaar blijven. Pas als ze met binnenvaart gaan werken, ervaren ze de voordelen: betere controle op demurrage en detention, stabielere planningen, minder stress. Dan willen ze niet meer terug.”

“We zien dat klanten bij het wisselen van expediteur expliciet aangeven dat zij het transport van de Rotterdamse haven naar Doesburg via de binnenvaart willen laten verlopen, en daarbij nadrukkelijk kiezen voor Container Terminal Doesburg als vaste schakel in die route.”

Regionale motor

Sinds de opening in 2017 is CTD uitgegroeid tot een belangrijke schakel voor de maakindustrie in de regio. “Van fietsfabrieken tot voedingsmiddelen­bedrijven – dankzij onze terminal kunnen zij rechtstreeks deelnemen aan de wereld­economie. Via ons zijn China, Japan of de VS ineens een stuk dichterbij.”

En dat blijft niet onopgemerkt. “We krijgen steeds vaker bedrijven op bezoek die zeggen: ‘Ik rijd hier al jaren langs, maar wist niet dat dit allemaal mogelijk is.’ Als ze eenmaal zien hoe soepel het loopt, volgt vaak een vervolggesprek. En dan blijkt de binnenvaart ineens verrassend logisch.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -