Werk aan sluizen Wilhelminakanaal vertraagd

0
Een schip op het Wilhelminakanaal bij Tilburg. (foto Joop van Houdt / Rijkswaterstaat)

Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Brabant en Tilburg zijn druk bezig met de voorbereiding van de herbouw van Sluis 2 en afbouw van Sluis 3 in het Wilhelminakanaal. Toch loopt dit project fikse vertraging op door de stikstofproblematiek en de te kort geplande tijd voor de uitvoering ervan. Geschat wordt dat het karwei pas in de eerste helft van 2025 klaar zal zijn.

De Raad van State bepaalde vorig jaar dat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) in strijd is met de Europese natuurwetgeving en daardoor niet toegepast mag worden bij projecten. Ook moet Rijkswaterstaat zelf een oplossing zoeken voor de stikstofuitstoot die het veroorzaakt in Natura 2000-gebieden. Dit betekent dat Rijkswaterstaat nieuw beleid moet ontwikkelen voor het project van de twee sluizen in het Wilhelminakanaal.

Hannie Boudewijns, adviseur omgeving bij Rijkswaterstaat, zegt: “Dat is een van de oorzaken waardoor ons project vertraging oploopt. Dit moet zorgvuldig en met de nodige afstemming geschieden.”

Stikstof

Het Wilhelminakanaal wordt verdiept en verbreed voor binnenvaartschepen van CEMT-klasse IV. Bij de aanleg en bij het gebruik van het verbrede kanaal met de nieuwe sluis komt stikstof vrij. Die verplaatst zich door de lucht en slaat onder andere neer in Natura 2000-gebieden in de buurt. Rijkswaterstaat is druk bezig uit te zoeken welke dit zijn en om hoeveel stikstofneerslag het gaat.

Boudewijns verduidelijkt: “We kunnen bij de bouw van Sluis 2 zelf proberen om geen stikstof uit te stoten, maar dat is hier niet zo gemakkelijk. We kunnen onze aannemer vragen om tijdens het bouwen geen oude dieselmachines te gebruiken. Maar dan beperken we alleen de uitstoot en nemen die niet geheel weg. We proberen een oplossing te vinden door stikstofuitstoot “over te nemen “van andere bedrijven, die (deels) willen stoppen. We zoeken dan ook met het provinciebestuur van Noord-Brabant naar geschikte mogelijkheden.”

Pas wanneer aangetoond is dat er geen negatieve effecten zijn voor de Natura 2000-gebieden, wordt officieel een besluit genomen over de bouw van Sluis 2.

Even slikken

Een tweede oorzaak voor oponthoud komt door de aannemers; die hebben meer tijd nodig voor de uitvoering van de werkzaamheden. Als gevolg daarvan heeft Rijkswaterstaat de projectplanning nog eens onder de loep genomen en bijgesteld.

Sander Houwelings, omgevingsmanager van project (Ver)bouw sluizen Wilhelminakanaal concludeert: “We schatten nu in dat de werkzaamheden aan de bouw van Sluis 2 en de afbouw van Sluis 3 in de eerste helft van 2025 zijn afgerond.”

“Dat is voor de stakeholders even slikken. We hebben de Provincie Brabant, het gemeentebestuur van Tilburg, de belangenverenigingen van de scheepvaart, de omwonenden en de bedrijven in de buurt hiervan op de hoogte gesteld. Het project loopt weliswaar vertraging op, maar we gaan in volle vaart door.”

tekst: Noud van der Zee
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.