“Sinds de oprichting in 2024 heeft de Binnenvaarttafel zich ontwikkeld tot een stevig landelijk overlegplatform waarin partijen uit de binnenvaart, overheid, havens, verladers en kennisinstellingen samenwerken aan een duurzame en toekomstgerichte binnenvaartsector.” Dat stelt Evofenedex. De verladersorganisatie neemt sinds de start actief deel aan het overleg.
De Binnenvaarttafel werd ingesteld door I&W-minister Mark Harbers. Onder leiding van het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) praten organisaties uit en rond de binnenvaart regelmatig over oplossingen voor uitdagingen rond klimaat, infrastructuur en logistieke samenwerking.
Verduurzaming
Een belangrijk onderwerp voor de Binnenvaarttafel is de verduurzaming van de sector, aldus Evofenedex in een op 31 juli verstuurd persbericht. “Denk hierbij aan het terugdringen van uitstoot via alternatieve aandrijftechnieken, maar ook aan een andere inrichting van logistieke ketens, slimmer gebruik van infrastructuur en een goede voorbereiding op nieuwe wet- en regelgeving.”
Evofenedex stelt daarin een actieve rol te spelen, samen met brancheorganisaties KBN en ASV. “Zij brengen ervaringen uit het veld in en bespreken met andere partijen hoe verduurzaming in de praktijk haalbaar blijft. Daarbij is er aandacht voor technische, economische én maatschappelijke aspecten, zoals investeringskosten en realistische invoeringstermijnen.”
Vraag van verladers
Een van de andere onderwerpen op de agenda van de Binnenvaarttafel is ‘toekomstbestendige infrastructuur’. Dat vindt Evofenedex een belangrijk thema: “Het onderhoud en de aanpassing van vaarwegen worden besproken in relatie tot klimaatverandering.”
“Daarnaast wordt gewerkt aan ketenoptimalisatie. Hierbij draait het om het verbeteren van logistieke efficiëntie, onder meer door een betere afstemming tussen de vraag van verladers en het type vloot. Ook digitalisering komt aan bod. Denk aan toepassingen die processen slimmer, veiliger en duurzamer maken. Door deze thema’s in samenhang te bespreken ontstaat er een integrale blik op de sector.”
Knelpunten
Aan de Binnenvaarttafel wordt geen beleid gemaakt; het is geen besluitvormend orgaan. Maar het overleg draagt volgens Evofenedex bij aan de inhoudelijke basis onder toekomstig beleid. De gesprekken aan tafel helpen om knelpunten zichtbaar te maken en gezamenlijke ambities te formuleren.”
Voor Evofenedex en haar leden biedt het overleg “een waardevol platform om invloed uit te oefenen op de ontwikkeling van beleid dat realistisch en uitvoerbaar is. Door de krachten te bundelen, levert de Binnenvaarttafel een belangrijke bijdrage aan een sterke, schone en concurrerende binnenvaart.” Aldus de belangenbehartiger voor logistiek en internationale handel.