- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Verantwoordelijkheid voor verwijderingsbijdrage hoort niet bij schipper”

“Verantwoordelijkheid voor verwijderingsbijdrage hoort niet bij schipper”

- Advertentie -

Delen

De schipper zou niet de eindverantwoordelijke mogen zijn voor de afdracht van de verwijderingsbijdrage voor de gasolie die wordt gebunkerd. Die verantwoordelijkheid hoort bij de leverancier te liggen. Dat is het betoog van de ASV in een reactie op de vrij plotselinge invoering van een app voor die verwijderingsbijdrage in plaats van de ecocard.

Per elke duizend liter brandstof die wordt gebunkerd, betaalt de schipper een vast bedrag als verwijderingsbijdrage. Tot nu toe was daarvoor aan boord van elk schip een ecocard aanwezig.

De moderniseringsslag om een app en een QR-code te gebruiken in plaats van de card, valt verkeerd bij schippers volgens de ASV. Volgens de ASV voldeed het oude systeem ‘tot tevredenheid’. Woordvoerder Sunniva Fluitsma: “Maar, zoals we hebben kunnen lezen, moet het systeem op de schop en vooral “eenvoudiger”. Met een app, QR-code en uit coulance voor de digibeten onder ons, een papieren versie. De ASV voorziet hierin problemen zowel praktisch als administratief. En wat blijkt? Men heeft afgelopen periode kleinschalig proefgedraaid met het systeem en het werkt niet. Grote paniek, want per 1 september moet het nieuwe systeem draaien. Begrijpelijkerwijze zet ook de bunkerbranche zijn hakken in het zand. (…) Deze zomerperiode heeft de Stichting Afvalstoffen Binnenvaart (SAB) de nieuwe EcoApp geïntroduceerd voor de inning van de scheepsafvalstoffenheffing, en al per 9 augustus (nu dus) worden schippers en bunkerstations geacht hiermee te gaan werken. Het is, volgens de ASV, buitengewoon zorgelijk dat er nu geluiden opgaan om de verantwoordelijkheid van de aangifte van de afdracht bij de klant, ofwel de schipper/eigenaar neer te leggen. Dit vindt de ASV onacceptabel. Het is namelijk te doen gebruikelijk dat de verwijderingsbijdrage wanneer deze betaald moet worden, gefactureerd wordt vanuit de leverancier. De ASV is van mening dat dit idee om de verantwoordelijkheid geheel bij de binnenvaartondernemer te leggen een slecht en onwerkbaar idee is en wijst dit daarom bij voorbaat beslist af. Deze verantwoordelijkheid hoort bij de leverancier thuis, vergelijkbaar met een andere indirecte belasting zoals de doorberekening van de BTW op een product.”

De overrompelende introductie van de app met QR-code per 9 augustus verdient volgens de ASV zeker geen schoonheidsprijs. “Er zijn vragen over de werking van de app en de QR-code. Er bereiken ons geluiden dat de noodzakelijke betaalterminals nog niet bij de bunkerstations geleverd zijn waardoor er nu over een ‘noodprocedure’ gesproken wordt.”

De ASV heeft het ministerie per brief verzocht voortaan ook deel uit te mogen maken van het overleg tussen ministerie en de gasolieleveranciers (brancheorganisatie Nove), op dinsdag 15 augustus. Sunniva Fluitsma: “De schipper is de gebruiker tenslotte en eindverantwoordelijke voor de afdracht met een dreiging van boetes bij in gebreke blijven van de afdracht.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -