Uitstel coronasteun voor bruine vloot is funest

0
De historische zeilvaart kende in2020 een omzetverlies van 77 procent. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)

De coronasteun voor de chartervaart laat langer op zich wachten. Staatssecretaris Mona Keijzer antwoordde de Tweede Kamer dinsdag 17 februari dat er een pakket op maat moet komen in plaats van de 15 miljoen euro subsidie die eerder was toegezegd aan de historische zeilvaart.

Keijzer verwacht dat het maatpakket pas eind tweede kwartaal klaar is. Dat is volgens branchevereniging BBZ te laat. Directeur Paul van Ommen is nog wel te spreken over de inhoud van Keijzers brief aan de Tweede Kamer: “Ze benoemt duidelijk alle pijnpunten en geeft de stand van zaken goed weer.” Maar: “Met één puntje mist zij de boot volledig: de subsidie had haast. Het water stond de chartervaart al aan de lippen.”

Verergerd

“Zeven maanden geleden, in augustus 2020, werd de 15 miljoen euro toegezegd; het geld is nog steeds niet uitgekeerd”, zegt Van Ommen. In de brief aan de Tweede Kamer schetst Keijzer de situatie: “Op basis van enquêtes schat de branchevereniging voor de chartervaart (de BBZ) in dat de sector in 2020 te maken heeft gehad met een omzetverlies van 77% ten opzichte van de € 65 miljoen omzet van de sector in 2019.”

Volgens Van Ommen is de financiële malaise inmiddels verergerd door de schulden van onder anderen alle vouchers die nog open staan en terugbetaald moeten worden. Tijdens de eerste golf stelde Van Ommen dat minimaal 50 procent van de chartervaart technisch failliete was. “Nu durf ik geen cijfers meer te geven, zelfs geen schatting.” Hij verwacht dat aandeel hoger is doordat iedereen doorlopend inteert op zijn reserves. Het uitstel van de coronasteun zou voor velen weleens funest kunnen zijn.

Staatssecretaris Mona Keijzer. (foto Martijn Beekman)

Certificaat

Een ander punt in de Kamerbrief is het verlopen van de certificaten als de scheepseigenaren de keuring het niet kunnen betalen. De CvO’s bevatten uitzonderingen en vrijstellingen; die vervallen zodra de certificaten verlopen. Dat brengt extra kosten en verbouwingen met zich mee als de schepen opnieuw gekeurd moeten worden na het verlopen van een certificaat.

Keijzer werkt naast de toegezegde 15 miljoen euro aan een aanvullende maatregel: “Om de noodzakelijke kosten voor het voortbestaan te dekken werkt mijn ministerie in overleg met het ministerie van OCW aan een aanvullende regeling.” Die richt zich op zeilschepen met een historisch/traditioneel uiterlijk, die bedrijfsmatig worden geëxploiteerd ten behoeve van kleinschalige passagiersvaart (chartervaart). Het gaat in ieder geval om ondernemingen geregistreerd onder SBI-code 5010 of 5030.

Exploitatiekosten

De regeling is bedoeld om de kosten te vangen die samenhangen met de exploitatie en het onderhoud van deze schepen. Het gaat daarbij om de bijzondere exploitatiekosten die niet al door de TVL- of NOW-regeling worden gedekt. De praktische uitvoering wordt nog nader afgestemd met beoogd uitvoerder RVO.nl.

Door Evert Bruinekool
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.