- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsUiterlijk op 1 juli 2024 verbod op varend ontgassen

Uiterlijk op 1 juli 2024 verbod op varend ontgassen

- Advertentie -

Delen

Het verbod op varend ontgassen zal in Nederland uiterlijk op 1 juli 2024 van kracht worden. Dat heeft minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat besloten. Vanaf die dag zal de Inspectie Leefomgeving en Transport handhaven op het varend ontgassen. Het gaat niet alleen om de stoffen uit fase 1 van het CDNI-verdrag. Ook die van fase 2 worden al meteen in het verbod opgenomen.

De binnentankvaart, maar ook provincies, een meerderheid van de Tweede Kamer, mensen die aan rivieren wonen en milieuorganisaties dringen al tijden aan op een snel verbod op varend ontgassen, desnoods alvast in Nederland. De achtereenvolgende verantwoordelijke ministers zijn zich, sinds 2013, altijd blijven inzetten voor een Europees verbod, als onderdeel van het Scheepsafvalstoffenverdrag (CDNI). In 2017 besloten de betrokken lidstaten het te verbieden, maar deze wijziging van het verdrag moest nog wel door de Rijnoeverstaten worden geratificeerd.

Datum staat vast

Frankrijk en Zwitserland hebben dat nog niet gedaan. Zwitserland is naar verwachting het laatste klaar met de ratificatie: eind van dit jaar. Het verdrag bepaalt dat het verbod zes maanden na ratificatie door de laatste verdragsstaat in werking treedt.

Hoewel Frankrijk en Zwitserland dus nog niet alle stappen hebben genomen, legt minister Harbers nu al de datum van 1 juli vast. Daarmee wil hij alle partijen duidelijkheid geven over wanneer het verbod ingaat, zodat zij daarvoor de nodige voorbereidingen moeten treffen. Overigens kan het verbod ook eerder in werking treden… als Frankrijk en Zwitserland de ratificatie eerder afrondt.

“Nederland zet zich al jaren in om een verbod op varend ontgassen in het CDNI-verdrag te krijgen. Het is heel goed nieuws dat er nu duidelijkheid is over het moment waarop het verbod ingaat”, zegt minister Harbers. “De komende maanden gaan alle betrokken partijen samen kijken hoe we richting 1 juli volgend jaar de stappen kunnen nemen die nodig zijn, om schepen vanaf die datum op een andere manier te ontgassen.”

Ook tweede fase direct ingevoerd

In het CDNI-verdrag staat dat het verbod gefaseerd ingaat: in fase 1 gaat het om stoffen zoals benzine, benzeen en mengsels met meer dan 10 procent ethanol. Fase 2 bevat een verbod op het ontgassen van onder andere ruwe aardolie, ontvlambare vloeistoffen en koolwaterstoffen met meer dan 10 procent benzeen.

Betrokken partijen in Nederland willen deze twee fases combineren, omdat men een groot deel van de in fase 1 genoemde stoffen al vervoert met schepen die geen andere stoffen vervoeren, waardoor ontgassen ook niet nodig is. Bovendien ontstaat er ook een sterkere prikkel om te investeren in ontgassingsinstallaties als deze twee fases gecombineerd worden.

Daarom heeft minister Harbers besloten deze fases tegelijk in te laten gaan. “Hierdoor loopt Nederland voor op de afspraken die met de andere landen zijn gemaakt. Ik zal daarom in overleg treden met mijn collega-ministers in de verdragsstaten om deze samenvoeging ook in andere verdragstaten te realiseren.”

Concrete acties en afspraken

Het ministerie geeft aan de komende tijd in gesprek te blijven met de sectorpartijen en de provincies. Vóór de komende zomer moet er een roadmap liggen met concrete acties en afspraken om op 1 juli tot een effectief verbod te komen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -