- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSVS Ouderkerk aan den IJssel per saldo toch positief over toekomst

SVS Ouderkerk aan den IJssel per saldo toch positief over toekomst

- Advertentie -

Delen

SVS-afdeling Ouderkerk aan den IJssel beleefde 27 december een stevige jaarvergadering, met pittige vragen over hoe de vereniging nu verder na moet de rumoerige tijd door de overgang naar KBN. Ook het gebrek aan vrijwilligers en de nieuwe statuten zorgden voor voldoende gespreksstof.

Het blijft een groot pijnpunt: de positie van de B-leden binnen SchippersVereniging Schuttevaer. Omdat ze naar de letter van de wet geen ondernemer zijn en daardoor geen lid van Koninklijke Binnenvaart Nederland kunnen zijn. Ze voelen zich overbodig, of in elk geval niet volledig gewaardeerd, en daardoor willen sommigen zelfs bedanken voor het lidmaatschap. Ze zijn echter in veel gevallen de spil in de besturen van de regionale afdelingen van SVS.

Nieuwe start

Er moet veel gebeuren voor het behoud van de door SVS gewaardeerde B-leden. “Veel B-leden doen bestuurswerk in de afdelingen van SVS en om hen erbij te houden, zal er toch een omslag moeten plaatsvinden in de benadering van deze leden vanuit KBN”, vertelt Nico Stam, de voorzitter van SVS-afdeling Ouderkerk aan den IJssel. “Dan denk ik vooral aan het toelaten van B-leden op de algemene vergadering van KBN… spreekrecht en voor mijn part ook stemrecht.”

Tijdens zijn jaarrede signaleerde Stam: “Waarschijnlijk hebben jullie het afgelopen jaar wel meegekregen dat de fusie om te komen tot een sterke binnenvaartvertegenwoordiging met de nodige problemen gepaard ging, waarbij de indruk ontstond dat SVS niet helemaal serieus genomen werd. Hopelijk dat we nu vooruit kunnen kijken en we met het aantreden van Maira van Helvoirt (als waarnemend directeur van KBN, red.) een nieuwe start kunnen maken, waarin SVS zich een gewaardeerde en onmisbare schakel binnen KBN zal voelen.”

Eigen identiteit

Een belangrijke beslissing die de leden moesten nemen, ging over de statutenwijziging en de verandering van de naam in SVS afdeling Ouderkerk aan de IJssel. De uit 1994 stammende statuten zijn bovendien aan een update toe. Daarvoor waren 27 december in De Drie Maenen te weinig leden aanwezig om het vereiste quorum te halen. De discussie moet tijdens een tweede vergadering, in januari, worden beklonken.

Er zijn twee keuzes: de afdeling opheffen en overgaan in de landelijke SVS. Dit zou kunnen betekenen dat ook de bankrekening overgedragen wordt – tenzij er een uitzondering gemaakt wordt voor de lokale afdeling. De meerderheid bleek voorstander van het behouden van de eigen identiteit. De consequentie daarvan is echter dat er een secretaris en een penningmeester gevonden moeten worden om zelfstandig binnen SVS verder te kunnen.

Het tekort aan vrijwilligers resulteerde erin dat het bestuur toestemming kreeg om naar mogelijke oplossingen te zoeken voor het samengaan met andere afdelingen. “Wel in het achterhoofd houdend dat er bij grotere afdelingen alleen maar een zwaardere taak komt voor het bestuur”, meldt Stam. “Al met al een moeilijkheid voor de toekomst.”

Stam, die zelf inmiddels veertig jaar lid is, kreeg als een van de vier Ouderkerkse bestuursleden een SVS-speldje uitgereikt.

Er waren te weinig leden aanwezig om te stemmen over de nieuwe statuten. (foto Peter Stam)

Frustratie

Na de pauze liepen de gemoederen soms hoog op toen de vergroening van de binnenvaart aan de orde kwam. Pieter Boersma van de Refit Alliantie Verduurzaming Binnenvaart nam de schippers mee door een tipje van de sluier op te lichten over de plannen om ook bestaande schepen versneld te vergroenen. Uit de reacties bleek de frustratie dat ook mensen met goed draaiende motoren zich door de in hun ogen ‘groene maffia’ vrezen verplicht te worden om heel veel geld te investeren in nieuwe motoren – terwijl dat vooral in de zand- en grindvaart geen dubbeltje meer opbrengt.

Stam benoemd nog een andere ergernis: de vele storingen en onverwachte stremmingen op de Nderlandse vaarwegen. “Waaruit blijkt dat er bij veel bruggen en sluizen achterstallig onderhoud is ontstaan.” De voorzitter hoopt dat de overheid een tandje bijzet om het vaarwegennetwerk betrouwbaar te houden. “Daarnaast is het bizar dat ondanks de voortschrijdende automatisering er steeds meer objecten niet bediend kunnen worden doordat er niet genoeg personeel is.”

Stam sprak zich ook uit over AIS:  “Bij de invoering is ons beloofd dat zoiets nooit ingezet mocht worden voor controlerende instanties maar als ik de berichten in de vakbladen moet geloven, wordt aan deze afspraken getornd. We mogen toch uitgaan van een betrouwbare overheid die zich aan de afspraken houden die ons ooit toegezegd zijn…”

Door Evert Bruinekool

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -