In een poging om de voor volgende week aangekondigde staking op de Westerschelde te voorkomen spannen de Koepelorganisatie Binnenvaart Vlaanderen (KBV) en Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) samen een kort geding aan in België. De zaak is gericht tegen de Permanente Commissie voor Toezicht op de Scheldevaart en de Vlaamse Waterweg. De zitting is op 21 november.
Belgische vakbonden hebben opgeroepen om op 24, 25 en 26 november te staken tegen de hervormingsplannen van de federale regering. In het geding worden partijen verantwoordelijk gehouden voor de gevolgen van de voor staking die ook de Westerschelde treft.
In oktober was door een eerdere staking geen scheepvaartbegeleiding beschikbaar op de Westerschelde. De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit, die uitvoering geeft aan de door de Permanente Commissie opgestelde regels, stremde daarom de vaarweg voor alle scheepvaart.
Wél veilig
KBN protesteerde toen fel tegen het besluit dat. De branchevereniging stelde dat VTS een hulpmiddel is en geen noodzakelijk voorwaarde om veilig te kunnen varen. Als de Westerschelde voor de zeevaart is gestremd, is het daardoor rustiger op de rivier en kan de binnenvaart heel goed veilig doorgang vinden.
“Het GNA kan niet uitleggen waarom binnenvaartschepen niet veilig zouden kunnen varen op een brede rivier als de Westerschelde, juist nu deze is afgesloten voor de zeescheepvaart”, zei KBN-voorzitter Ad Koppejan toen.
Samen met de Belgische collega’s van de KBV wil KBN nu met het kort geding voorkomen dat er weer een volledige stremming komt op de Westerschelde.












