Met de officiële opening van de Nieuwe Sluis in Terneuzen op 11 oktober 2024 werd een technisch hoogstandje feestelijk in gebruik genomen. Koning Willem-Alexander en koning Filip waren erbij, en de MV Bregaglia had de eer van de eerste doorvaart
Een mijlpaal. Althans, voor de grote vaart. De binnenvaart moest nóg een half jaar wachten. Pas begin mei 2025 mocht Johnny van IJk met zijn Marlea als eerste binnenschip de passage maken, nadat de testfase was afgerond en de bruggen waren aangepast.
Men zou denken: goed nieuws! De capaciteit is eindelijk uitgebreid. Maar de praktijk blijkt weerbarstig. Personeelstekorten bij Rijkswaterstaat gooien opnieuw roet in het eten. Door ziekte en vakanties konden posten niet altijd worden bemand, recent nog leidde dat tot de tijdelijke sluiting van post Wemeldinge. Gelukkig bleef grootschalige stremming uit, maar spannend is het wel weer. Zeker in de zomer.
Vaartbelemmering
En nu? Met het einde van het vakantieseizoen in zicht, hopen we op rustiger vaarwater. Maar nee, het volgende dossier staat alweer op de kade: verkeersbegeleiding op het Kanaal Gent-Terneuzen. Die begeleiding moet zorgen voor meer veiligheid en overzicht, maar roept ook vragen op. Want wat als er wél begeleiding is, maar géén bemensing?
De binnenvaart maakt zich zorgen, en terecht. Verkeersbegeleiding mag geen synoniem worden voor vaartbelemmering.
Het is een terugkerend thema: personeelstekorten bij Rijkswaterstaat. Herkenbaar bovendien, want de binnenvaart kampt zelf eveneens met een tekort aan personeel. En hoewel we ons vandaag even niet willen wagen aan het onderwerp ‘staat van de infrastructuur’ (dat is stof voor een andere column), moeten we onder ogen zien dat we met alle mooie techniek van de wereld nog steeds mensen nodig hebben om het draaiende te houden. Zowel in de binnenvaart als daarbuiten.