- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOp koersMeer veiligheid of meer problemen?

Meer veiligheid of meer problemen?

- Advertentie -

Delen

4-wekelijkse rubriek over actuele ontwikkelingen in de sector, verzorgd door Koninklijke Binnenvaart Nederland.

De Nieuwe Sluis in Terneuzen is 1 augustus in gebruik genomen. Deze kolk is nu ook onderdeel van de Noordzeesluizen. Het schutten verloopt nog niet helemaal vlekkeloos. De afgelopen maanden is de sluis al meerdere keren gestremd geweest door een tekort aan personeel. Laten we hopen dat dit de komende tijd wordt opgelost door het aantrekken van nieuw personeel.

Let op! Als u door de Nieuwe Sluis wil schutten, moet uw marifoon uitgerust zijn met VHF-kanaal 1028 (28L). Dit kanaal is begin 2024 toegewezen aan de Nieuwe Sluis. Dit besluit is genomen door Rijkswaterstaat en de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit. Het kanaal zit niet automatisch op uw marifoon, maar moet, wanneer nodig, geĆÆnstalleerd worden. Als u niet beschikt over dit kanaal, kunt u niet geschut worden in deze kolk. En dat is vaak zonde van uw tijd, zeker nu er de komende tijd weer meer onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden aan de Westsluis. Deze werkzaamheden vinden plaats van 27 tot en met 31 oktober, en van 3 tot en met 7 november. De Westsluis is dan volledig gestremd.

Verkeersbegeleiding

Zoals het er nu naar uitziet, wordtĀ  op het Kanaal Gent-Terneuzen in december verkeersbegeleiding ingevoerd. In de binnenvaart wordt hier met zorg naar gekeken, want we zijn niet overtuigd van de noodzaak of het nut. De redenen die hiervoor worden aangevoerd, komen niet overeen met wat wij in de praktijk ervaren. Integendeel: meer marifoonverkeer als gevolg van deze begeleiding zal de veiligheid op het kanaal naar onze mening niet verbeteren. Ook het opdelen van het kanaal in twee blokkanalen draagt daar niet aan bij.

Over dit onderwerp is het laatste woord dan ook nog niet gezegd. We zitten momenteel maandelijks met de betrokken partijen aan tafel om knelpunten en mogelijke verbeteringen te bespreken. De recente stakingen in BelgiĆ«, waarbij de Verkeerscentrale Zandvliet uitviel en het gebied tussen boei 55 en boei 10 volledig werd gestremd, laten zien hoe kwetsbaar het systeem kan zijn. Als de verkeersbegeleiding – door welke oorzaak dan ook – uitvalt, ligt de scheepvaart stil. Dat is onwenselijk: het schaadt de betrouwbaarheid van de binnenvaart en tast onze positie in de transportketen aan.

De marifoonblokindeling op de Westerschelde is al jaren een onderwerp van gesprek waarvoor we aan diverse vergadertafels schuiven. Het ontvetten van kanalen blijft standaard op de agenda staan. Stapje voor stapje hoop je tot iets te komen en vaak is het weer een stap terug. En dan toch weer opstaan en proberen met elkaar het gesprek te voeren en de neuzen de goede richting op te krijgen. Het is een kwestie van lange adem.

Marjolein de Voogd,
regiocoƶrdinator Zeeland

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -