- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPort of Zwolle int havengeld voortaan digitaal

Port of Zwolle int havengeld voortaan digitaal

- Advertentie -

Delen

In Zwolle betalen schippers het havengeld vanaf 1 september digitaal. Hiermee wil Port of Zwolle de administratieve last verminderen.

Port of Zwolle werkt voor de inning samen met Park-line Aqua, dat het digitaal innen van het havengeld mogelijk maakt. “De app heeft voordelen voor zowel de schippers als de haven zelf”, zegt Ronald Bijl, de oprichter van het platform, op de website van Port of Zwolle.

Makkelijker

Voor de schippers komen volgens Bijl alle handelingen die moeten worden verricht voor het betalen van havengeld op één plek bij elkaar, van het verzamelen van tarieven tot aan het betalen van de factuur. “Het wordt op deze manier makkelijker voor de schipper om havengeld te betalen en het zorgt vooral voor minder onnodige administratieve werkzaamheden.”

Daarnaast krijgt het havenbedrijf inzicht in het aantal transacties. Bijl: “Hierdoor is onder andere bekend hoe lang de schepen verblijven in de haven, hoeveel stroom ze hebben verbruikt en hoeveel havengeld ze moesten betalen.”

Stap voor stap

Dat Park-line Aqua de dienstverlening stap voor stap kan uitbreiden, is een belangrijke reden waarom Port of Zwolle voor de samenwerking heeft gekozen. De service zal eerst alleen bestaan uit het innen van havengeld. Maar volgens Bijl kan later bijvoorbeeld ook worden toegevoegd dat schippers via Park-line Aqua hun gebruik van walstroom, afval en andere diensten betalen. Zoals dat nu ook al gebeurt in Kampen, dat eveneens onder Port of Zwolle valt.

Een groot voordeel voor de schippers is volgens Bijl dat ze maar één factuur voor alle in een maand afgenomen diensten ontvangen. Ook voor andere havengelden. “Geen aparte facturen meer voor bezoekjes aan Amsterdam en Kampen bijvoorbeeld. Alle bezoeken aan havengebieden in Nederland en België worden aan het eind van de maand in één keer afgerekend.”’

Voorop

Port of Zwolle zet mensen in om schippers te helpen met het registreren van de app, mocht daar behoefte aan zijn. Daarnaast is de helpdesk van Park-line Aqua 24/7 bereikbaar voor ondersteuning en vragen.

Volgens Bijl loopt Port of Zwolle voorop om op een eenduidige manier havengeld te innen. “De drie havens Zwolle, Meppel en Kampen behoren tot de eerste havens in Nederland die veranderingen op het gebied van digitalisering willen doorvoeren ten behoeve van de reder.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -