In 1949 liep de eerste Piz Roseg bij Van Duijvendijk van stapel, de tweede volgde in 1973 vanaf de Vahali in Gendt. Voor deze nummer drie gaf Fluvia Holding BV opdracht aan Rensen-Driessen Shipbuilding BV, die het casco in het Roemeense Turnu Severin liet bouwen. Dolderman realiseerde met rotsvaste kwaliteit in bouw en installatie Piz Roseg, die evenals haar voorbeeld uit 1949 met 2 x 300 pk Sulzer, een ijzersterk karakter heeft.
(foto’s Johan de Witte)
Fluvia gaf de eer aan Sandra Tromp Meesters Mensing om aan de Maastank-steiger haar minerale olie-tanker, de Piz Roseg met verve te dopen. Koopvaardijpredikant Helene Perfors zegende voor groot publiek de Piz Roseg en haar bemanning op waardige wijze.
Rick van Westenbrugge maakte de overeenkomst tussen Maastank en het Havenbedrijf Rotterdam wereldkundig voor de uitbreiding van het huidige terrein in het Botlekgebied van 17.000 m2 naar 21.500 m2. Hierdoor kan Maastank haar gespecialiseerde tankopslag voor plantaardige oliën de komende jaren vergroten van 40.000 m3 naar 90.000 m3. Aan de centrale Botlek Geul heeft Maastank een ligplaats voor zeeschepen en twee ligplaatsen voor binnenvaartschepen.
Specialteitenraffinaderij
De eigenaren van Maastank zijn Fluvia en Dekker die (samen met Remia) tevens aandeelhouders zijn van MaasRefinery. Dit is een op hetzelfde terrein gelegen ‘specialteitenraffinaderij’ voor plantaardige oliën in kleine partijen.
In de loop van 2013 worden zestien kleine tanks geplaatst met totaal 8.000 m3 capaciteit. De overige nieuwe capaciteit zal bestaan uit grotere tanks van circa 3.500 m3 voor de opslag van plantaardige oliën in bulk. Door de terreinvergroting krijgt Maastank ook meer waterfront en mogelijkheid de steigercapaciteit uit te breiden voor overslag van zee- en binnenvaarttankers. Met de totale uitbreiding is de komende jaren een investering van 30 miljoen euro gemoeid.
Deze Piz Roseg is een type moneymaker, gerenommeerd in model en snelheid. De speciale cascoconstructie geeft de 110 x 11,45 meter een groot draagvermogen en kruiplijn van 4,30 meter in ballast. De standaarduitvoering is degelijk, duurzaam met onder andere een Leemberg-leidingsysteem, acht Marflex-deepwells, Alubouw de Mooy-stuurhut, Oechies Elektrotechniek, comfort van Teunis Verveer, Verhaar-boegschroef en vanzelfsprekend heeft Dolderman een Caterpillar geïnstalleerd.
De technische man van Fluvia, Dolf Stappershoef en projectleider van Dolderman Dick Alblas hielden met het Dolderman-team de bouwtijd binnen elf weken. "In samenwerking met Rensen-Driessen komen de casco’s voor Fluvia – zoals de Piz Palü, Piz Roseg en Sardona die nog moet worden ingebouwd – zo veel mogelijk installatie-voorbereid onze kant op. Dat spaart tijd en geld. Bij scheepswerf ‘t Ambacht gaan we nog even op de helling voor het onderwater-equipment." Veritas-surveyor Jaap Tanis begeleidde de inbouw kritisch maar rechtvaardig! Resultaat: Piz Roseg heeft niveau!
Duurzame crew
"We zijn hier thuis", zegt kapitein Pierre de Bruijn. "Hier is inbouwen een genoegen. Nooit geen concessie, kwaliteit staat voorop. Voor onze bemanning heeft Dolderman tijdens de afbouw een appartement beschikbaar. Zelf wonen wij in Papendrecht, waarmee we boven op ons werk zitten."
Via Van Ommeren Zwitserland is Pierre sinds Fluvia’s oprichting in dienst. De laatste jaren stond hij op de Piz Languard aan het roer. Elke week Vlissingen-Basel met jet-fuel, dan weet je waar het langs gaat. Echtgenote Jannie is in bezit van patent en staat op de payrol van Fluvia. Ze varen reeds 42 jaar samen. Ze is zijn stuurman aan boord én thuis!
Tweede kapitein is A. Stout, reeds twintig jaar bij hen aan boord. Cor Schimmel eveneens ruim twintig jaar. Kapitein Dennis Gabel, ook al een oudgediende, zit in de andere ploeg. Veelzeggend over hoe je met elkaar werkt! Jannie wil wel even kwijt dat "de jongens van Teunis Verveer voor 200 procent hulpvaardig en vriendelijk zijn".
De proefvaart maakte iedereen content. Deze 3512 Cat is afgesteld op 1520 pk waarbij decibels in de stuurhut op 51 blijven steken. Manoeuvreren? "Geweldig", en weg is Pierre in achtervolging van een technicus die het kopschroefalarm voor hem moet temmen dat gaat loeien als er een generator wordt gestart.
Fluvia Holding
De Fluvia Groep wordt door ceo Rick van Westenbrugge en cfo Roelof Hendriks aangestuurd. Het is een jonge, door aandeelhouders in 2004 gevestigde, internationale onderneming gericht op het ontwikkelen en aanbieden van transport over water en opslag in havens van bulkgoederen.
Sinds de overname van Fluvia AG Basel is Fluvia Holding BV fors gegroeid en heeft een stevige positie veroverd in de Europese markt voor transport en opslag van vloeibare bulklading. Fluvia is een solide bedrijf voor binnentankvaart, tankcontainertransport en tankopslag van plantaardige, minerale oliën en vloeibare chemicaliën. Fluvia beschikt over een vloot van 52 binnentankvaartschepen, 1400 tankcontainers, tankterminals in de Rotterdamse haven en Bazel. Ook heeft Fluvia een brokering-kantoor voor de bevrachting van zeegaande tankers.
Er zijn kantoren in Rotterdam, Antwerpen, Bazel en Hamburg. Het bedrijf telt ruim 215 medewerkers. Zaken die onder ship management vallen, worden uitgevoerd door de Zwitserse dochter Fluvia AG in Basel.
(Johan de Witte)