De nooit meer verwachte, stil gezwegen en toch uit China gekomen Zaria, in de FTS Hofftrans, Royal Tankers en Burando wandelgang met een glimlach de hekkensluiter genoemd, is door Veka Shipbuilding opgeleverd en maakt kwartet als onlosmakelijk geheel uit een serie!
Het vijf jaar geleden door Royal Tankers BV bestelde casco dook uiteindelijk op in Hoek van Holland toen Veka na het IHDA-debacle een plaats voor de Zaria reserveerde op ‘s werelds grootste lifting ship Blue Merlin. Reeds gecanceld door vertraging werd het casco opnieuw door Royal Tankers BV aangekocht, maar nu van Veka Shipbuilding BV. Wanneer de paperassen zover zijn dat er geïnstalleerd kan worden, slaat bij Veka de routine toe en is het nog maar even ’tikken’ voordat de Zaria met ‘vlag en wimpel’ de haven uitvaart.
Duitse klant
Om 13.30 uur springen we op 16 oktober in Werkendam aan boord. Activiteit van voor tot achter. Een wirwar aan slangen en kabels duidt dat de Zaria nog aan de navelstreng van Veka ligt. Niettemin, om 14.00 uur wil Veka even technisch proefvaren, horen we van Alex van ’t Hoff en technische man van de firma, Hans Hooijmans. Interviewlocatie wordt het trunkhoofd van tank 4.
”Mts Eloise was in 2007 de ‘benjamin’ uit deze serie van vier. De casco’s zijn van dezelfde tekening, hoewel uitvoering hier en daar verschilt. Voor de Zaria hebben we een Duitse klant aan wie het schip verhuurd is", vertelt Alex van ’t Hoff.
"Eerst kijken we of er werk is voor een nieuwe, pas daarna wordt het bouwen. Deze is besteld als gasolieschip, maar de klant wilde zowel zware olie als een paar tanks gasolie. Veka speelde soepel in op onze wens. Het was kort dag voor een Van Wijk bunkermast en blend-installatie van ODS te realiseren. Evenals Veka hebben die een goede prestatie geleverd."
Nieuwe ADN-wetgeving
Technische man Hans Hooijmans kennen we nog niet met het Burando-logo op zijn jack. "Ik voer, werkte nadien installatie gerelateerd bij diverse firma’s, zoals bij Van Tiem, en gaandeweg leer je er wat bij", vertelt hij. "Installatie begeleiden, materiaal eenvoudig veilig maken tot aan de EBIS-check en opschieten is mijn taak. Boeiend werk, waarbij je niet in slaap valt.”
“Deze Zaria voldoet aan de nieuwe ADN-wetgeving. De dampretour is hier getraced. Specifiek heeft dit schip ook alles in huis voor Zone II, betreffende het functioneren op de Elbe en Weser. Van de kwaliteit van Veka Piping voor het leidingwerk en SKB voor machinekamerleidingen en aluminium vloeren loop je te genieten. Ervaring ligt hier overal bovenop, evenals bij het elektrisch systeem van Werkina."
Lekko
Meer tijd krijgen we niet: na maanden inbouw gaan de kabels over de reling bij de buurman aan dek en is het stipt om 14.00 uur lekko. Tikkie af achter, pluim rook voorop en de 86 x 11,45 meter grote bunkertanker glijdt de Biesboschhaven uit. Kop op stroom en weg, ze doet het, alles werkt! Fascinerend als de eindjes van zo’n gecompliceerd geheel aan elkaar geknoopt worden en in één keer functioneren. Het mag dan wel routine zijn, niettemin: Bravo! Wij blijven achter voor de foto van mts Zaria, genoemd naar de jongste van Prins Friso en Mabel Wisse Smit.
(foto’s Johan de Witte)
Op 26 oktober zijn we terug om mts Zaria afgestoft en in functie te bekijken. "Het is een mooi model, vaart prima, heeft perfecte afmetingen, is royaal uitgevoerd, functioneert uitstekend, chique getimmerde verblijven door Hoogendoorn en de Ebis-check was in orde. Ik ben er blij mee", zegt kapitein Bas Steehouwer, die hier samen met Erik Kortenhof aan het roer staat.
Al zes jaar in dienst bij United Barge Management was Bas reeds met de Eloise aan het bunkeren op Elbe. Het bevalt mij daar prima; we bunkeren in Hamburg, Stade en in Brunsbüttel de doorgaande schepen van en naar het noorden. Werk met een beetje avontuur, dat mag ik wel."
Hij gaat nog even mee naar de machinekamer langs een trap die loopt als een trottoir. Een ingang met ruimte die hij verdient – makkelijk en veilig! De Cummins voortstuwing op een SKB-vloer en ‘surround’ perfect geïnstalleerd equipment, onderstreept de opmerking: "Ik ben er blij mee."
(foto’s Johan de Witte)