Flettner en Magnus

0

Er varen enkele schepen met één of twee Flettner-rotoren, maar de E-Ship 1 heeft vier van die gevaartes. Bij het vallen van de avond is het te donker om ze te zien draaien, maar door de wind en het vaart lopende schip doen ze dat wel.

De 27 meter hoge rotorpalen, met een diameter van 4 meter, genereren vermogen uit de langsstromende wind. Een ronddraaiend voorwerp in een luchtstroom levert namelijk een kracht op die loodrecht op die luchtstroom staat en daar wordt gebruik van gemaakt.

Dat is het Magnuseffect, waarmee energie opgewekt en dus brandstofverbruik gereduceerd wordt. Onder gunstige windcondities kan dat op dit schip, met een dagverbruik van 18 ton, tot 15 procent besparing opleveren en dat tikt op jaarbasis best wel aan.

Al in 1852 onderkende Magnus dit en werd het effect naar hem vernoemd. Flettner verkreeg in 1922 octrooi op de door hem ontworpen rotor.

Zowel Magnus als Flettner waren Duitsers, net als Auerbach Schifffahrt, gevestigd in de Hamburgse Speicherstadt. De rederij, die met zestien project- en zwareladingschepen heeft, won met dit schip in 2016 de Wind Propulsion Innovation Award op de SMM-beurs in Hamburg.

Het rolo (roll-on/lift-off) schip van 130 bij 23 meter vervoert hoofdzakelijk onderdelen van windturbines voor Enercon, een toonaangevend bedrijf in de windenergie-industrie. Het eveneens Duitse bedrijf heeft tot nu toe wereldwijd 27.815 WEC’s (Wind Energy Converters) geïnstalleerd, bij elkaar goed voor 46.740 MegaWatt.

Dat is heel wat meer en milieuvriendelijker dan de op de achtergrond rokende kolencentrale van Uniper van 1.070 MW, frappant genoeg ook van Duitse origine.

tekst: Cees de Keijzer
fotografie: Piet van Dijk

(www.wssrotterdam.nl)

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.