Klein maar dapper

0

Is dat nu een binnenschip of toch een zeeschip? In feite betreft het zowel het één als het ander, want we hebben te maken met een zogeheten binnen/buiten-schip met een zeebrief. Doorgaans worden ze kruiplijncoaster of waddenkrabber genoemd. Opvarend bij de groene 17 bij KM 1021 zijn de voor- en achtermast alvast gestreken. De Nina 1 gaat namelijk in één keer door naar Neuss en kan zo dus onder de bruggen door. Ze kwam via het Kieler- dan wel Noord-Oostzeekanaal, van Klaipeda in de Baltische staat
Litouwen.

Eigenaar Baltnautic Shipping is daar ook gevestigd, maar heeft het schip geregistreerd in Kingstown, hoofdstad van de Caraïbische eilanden St. Vincent & the Grenadines. De Litouwse rederij heeft 26 schepen, waarvan de grootste een containerfeeder is van 6.704 BT met capaciteit voor 660 TEU.

De Nina 1 is met 998 BT bescheidener van formaat, maar dat is dan ook een kruiplijncoaster. Ze is van 1984 en met 35 jaar, zeker voor een zeeschip, op leeftijd. Weliswaar klein, maar al die jaren wel dapper.

Ze werd gebouwd door Ferus Smit in Westerbork en kwam als VIOS (Vooruitgang Is Ons Streven) onder Nederlandse vlag in de vaart. Opdrachtgever was Tielmast van de heer Mastenbroek. Thuishaven werd Tiel.

In 1997 werd ze omgedoopt tot Vahalis en in 2000 kreeg ze de naam Nina, maar het schip bleef de nationale driekleur voeren. In 2004 werd Baltnautic eigenaar, veranderde de vlag en de naam werd Nina 1.

Heel bijzonder is toch wel dat een Stork Werkspoor-diesel van 1.048 pk nog steeds voor de voortstuwing zorgt; daar zijn er niet zo veel meer van.

Tekst en fotografie: Cees de Keijzer (World Ship Society Rotterdam).

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.