De Ruyter en Koedood nemen met ‘fieldlab’ voortouw in waterstof

0
Vlnr: Marc Meijer (Da Vinci College), Sander Roosjen (Koedood) en Sascha Kersten (Universiteit Twente) ondertekenden de samenwerkingsovereenkomst.

De Ruyter Dieseltechniek en Koedood Marine Group gaan samen het eerste maritieme ‘zero emission fieldlab’ opzetten: HEAT.lab (Hydrogen & Energy Applied Technologies). Het MKB-Katalysatorfonds Drechtsteden levert een bijdrage van 40.000 euro.

Het fieldlab heeft als doel om de eerste maritiem gekeurde waterstofcel te ontwikkelen. Daarnaast werkt het aan de doorontwikkeling en het testen van duurzame technieken. De bedrijven willen de binnenvaart helpen om volledig emissieloos transport over het water mogelijk te maken. Waterstof wordt geacht een sleutelrol te gaan vervullen in de energietransitie

Verduurzaming

Emissieloze technieken moeten zo snel mogelijk op de markt komen, om de doelstelling te halen dat vervoer over water in 2030 zo’n 30 procent minder broeikasgassen uitstoot.

De Ruyter en Koedood dragen al het nodige bij aan de verduurzaming van de maritieme sector. Ze willen de waterstoftechnologie voor de maritieme sector een sterk fundament geven in de regio Drechtsteden.

Cor de Ruyter, directeur van De Ruyter Dieseltechniek, geeft aan dat er een duidelijk groeiende vraag is naar elektrisch varen en varen op waterstof. De Ruyter wil zijn klanten kunnen bedienen met zero-emissie voortstuwingstechnologie en het HEAT.lab kan zorgen voor de nodige versnelling daarbij.

Waterstofsystemen

Aangezien de ontwikkeling van duurzame technologieën nog onzekerheden met zich meebrengt, wordt het fieldlab in gang gezet om nieuwe ideeën en technieken direct te kunnen toetsen aan de werkelijkheid. Sander Roosjen, R&D-manager van Koedood Marine Group, zegt dat de innovatieve waterstofoplossingen direct inzetbaar zijn op bestaande (hybride) schepen.

Koedood wil waterstofsystemen leveren die specifiek ontwikkeld zijn voor de binnenvaart. Dat betekent dat bestaande concepten voor bijvoorbeeld bussen worden onderzocht, gemariniseerd en minimaal met een vermogensfactor 10 moeten worden opgeschaald.

Sterk samenwerkingsverband

Het fieldlab zal een belangrijke bijdrage leveren aan een snelle en krachtige marktintroductie van de waterstofgeneratorset van de toekomst. Op de Nederlandse binnenvaartmarkt hebben De Ruyter en Koedood beide een goede naam en grote bekendheid.

Het onderzoek en de ontwikkeling vanuit het fieldlab kunnen zorgen voor economische stimulatie in de vorm van onder andere extra werkgelegenheid. Ze dragen ook bij aan de kennis en educatie in de regio. “We combineren onze eigen kennis en ervaring in nieuwe schone technologieën en werken nauw samen met kennisinstellingen en het onderwijs”, aldus Martin van Dijk. Hij is waterstofambassadeur voor Koedood Marine Group. “Universiteit Twente, het ROC Da Vinci College en de Duurzaamheidsfabriek zijn strategische partners in het HEAT.Lab. Op deze manier dragen we bij aan de toekomst en het innovatieve karakter van de maritieme sector.”

Klimaatdoelstellingen

Met ROC Da Vinci College en de Duurzaamheidsfabriek als strategische partners wordt er volgens de initiatiefnemers een bijdrage geleverd aan de toekomst en het innovatieve karakter van de maritieme sector.

Ton Spek, wethouder Duurzaamheid van gemeente Sliedrecht: “Om de klimaatdoelstellingen te bereiken, zijn maatregelen nodig om ondernemers vroeg te stimuleren om in te stappen bij de energie-ommekeer. Het is geweldig dat twee toonaangevende bedrijven uit onze regio hier op deze manier het voortouw in nemen en vanuit hun stevige positie in de markt ook echt het verschil kunnen gaan maken.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.