Koning Willem-Alexander heeft donderdagochtend 25 januari een bezoek gebracht aan de maritieme maakindustrie in de Smart Delta Drechtsteden. Daarbij werd hij ontvangen door twee bedrijven die als koplopers op het gebied van innovatie en verduurzaming te boek staan: Koedood Marine Group in Hendrik-Ido-Ambacht en Holland Shipyards Group Hardinxveld-Giessendam.
De koning werd vergezeld door minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat en de per 1 februari benoemde kabinetsgezant Maritieme Maakindustrie: voormalig SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij. Die leidde aan het slot van de ochtend een gesprek met de koning, de minister, de gastheren van Koedood en Holland Shipyards en vertegenwoordigers van de sector.
Dat ging onder meer over de vorig jaar tot stand gekomen Sectoragenda Maritieme Maakindustrie. Daarin hebben de overheid, bedrijfsleven, brancheorganisaties en kennisinstellingen afspraken gemaakt over innovatie en verduurzaming van de sector. Doel is het behouden en versterken van de scheepsbouwketen. Met name de gesubsidieerde concurrentie van werven buiten Europa is daarbij een bedreiging, zo kwam meermaals ter tafel.
Machinekamer
Voorafgaand kregen de koning en zijn gevolg, vergezeld door een horde fotografen en journalisten uitvoerige rondleidingen bij Koedood Marine en vervolgens Holland Shipyards. Daarbij was er veel aandacht voor nieuwe aandrijftechnieken en scheepsontwerpen. Willem-Alexander toonde oprechte interesse. Uit zijn vragen en opmerkingen bleek zijn kennis van de maritiem sector en de toegepaste technologieën.
Hij nam onder meer een kijkje in de machinekamer van de Roermond Max. Dat schip ligt bij Koedood Marine voor de ombouw naar elektrische aandrijving. Eigenaar Nedcargo heeft gekozen voor de uitwisselbare batterijcontainers van ZES. Bij Holland Shipyards liet hij zich aan boord informeren over de ombouw van een ander schip naar een ander soort voortstuwing. Het FPS Waal van Future Proof Shipping. Dat krijgt een aandrijving op waterstof.