In september dit jaar gaat de eerste Vakopleiding Superjacht Cascobouw in de regio Rotterdam en Drechtsteden van start. Het is het resultaat van de samenwerking tussen superjachtbouwers, opleidingsorganisaties en adviescommissie Economic Board Drechtsteden.
Het verhaal van de vakopleiding begint bij de Roadmap Superyacht Delta, die Hein Velema van strategisch maritiem adviesbureau Marstrat in opdracht van de Drechtsteden en regio Rotterdam heeft ontwikkeld. Met een aantal grote bedrijven besprak hij op welke manier de jachtensector in de regio versterkt kon worden. Op de agenda stonden veel onderwerpen en hier zijn een paar concrete projecten uit voortgekomen. Eén daarvan was het realiseren van een vakopleiding voor cascobouwers in de superjachtensector.
Collectieve bedrijfsschool
Drie werven die elkaar gewoonlijk stevig beconcurreren, vonden elkaar bij het realiseren van een vakopleiding: Mercury Yacht Construction (onderdeel van Oceanco), scheepswerf Slob (onderdeel van de Koninklijke De Vries Scheepsbouw/Feadship) en Zwijnenburg Shipyard. 80 procent van de cascobouw concentreert zich in de regio Rotterdam en Drechtsteden en het grootste probleem in deze sector is personeel. Dus waarom geen gezamenlijke collectieve bedrijfsschool realiseren?
Met de cascobouwers aan de ene kant en de Duurzaamheidsfabriek, gelieerd aan het ROC Da Vinci College in Dordrecht, en Metalent aan de andere kant is het programma bedacht. “Vervolgens was het zaak om het commitment van alle partijen vast te leggen”, zegt Hein. Zijn rol bestond uit het bij elkaar brengen van de partijen, het maken van het plan en het vinden van de financiering hiervoor. “Alle partijen hebben het plan ondertekend en garanderen daarmee hun inzet.”
Erkend diploma
De volgende stap is het project ‘uitrollen’ tot een collectieve bedrijfsschool. Japke van Groning is aangesteld als projectleider. Zij heeft ervaring in het opzetten van bedrijfsscholen en doet dit altijd in samenwerking met ROC’s om te zorgen dat de leerlingen na het behalen van hun opleiding een landelijk erkend diploma ontvangen.
Japke: ”De achterliggende vraag hierbij is: hoe zorgen we dat het onderwijsaanbod aansluit bij de beroepspraktijk? Dus hoe krijgen jongeren passend technisch onderwijs en in ons geval: hoe kunnen we de opleiding jachtbouw specifiek maken?”
Metalent zorgt voor de werving van studenten voor deze 3-jarige mbo-opleiding. Door hun contacten met scholen speelt Metalent een belangrijke rol. Zo hebben zij in oktober vorig jaar scholen uitgenodigd om een dagje te komen kijken op de betrokken werven. Hier was veel belangstelling voor.
Leermeesters
Japke: “Bij BBL-opleidingen gaan leerlingen één dag naar school. Bij BBL+-opleidingen is er ruimte voor een dag extra praktijk onder begeleiding van leermeesters in een speciaal daarvoor ingerichte werkplek. Dat wil zeggen dat leerlingen op de lesdagen vaktheorie en algemene vorming krijgen met als extra veel aandacht voor basisvaardigheden die nodig zijn in de jachtbouw, zoals lassen en metaalbewerking.”
“Zo kunnen leerlingen op de deelnemende werven de geleerde vaardigheden direct in de praktijk brengen. Dat is functioneler voor de werven en tegelijkertijd leuker voor de leerlingen.”
De Duurzaamheidsfabriek stelt voor deze lesdagen ruimte beschikbaar. Voor de opleiding zijn twaalf plaatsen beschikbaar. Samen met onder andere het ROC Da Vinci College in Dordrecht wil Japke ervoor zorgen dat leerlingen straks een diploma krijgen dat toegespitst is op de maritieme sector. Wie hiervoor kiest, is verzekerd van een goede opleiding met een specialistisch tintje én daarna van een baan.