De complete maritieme industrie kwam van 5 tot en met 8 november aan bod tijdens Europort 2019. De vakbeurs in Rotterdam Ahoy bracht de voltallige sector samen. In de negen hallen lieten ruim duizend bedrijven zien wat ze te bieden hebben voor nieuwe, betere, schonere en slimmere schepen in onder meer de binnenvaart, visserij, offshore, passagiersvaart, shortsea en marine.
Het thema van de 2019-editie was Smart ships, smart solutions. Daarmee haakte Rotterdam Ahoy in op de tijdgeest: de maritieme industrie werkt met slimme mensen en slimme technologieën aan slimme schepen en oplossingen, met op veel terreinen digitalisering en innovatie. Op dat vlak was er tijdens Europort veel te zien en te beleven.
Stelen
Europort 2019 startte op dinsdag 5 november in de congreszaal met een paneldiscussie tussen directeuren van vooraanstaande rederijen. Pieter van Oord, directeur van het gelijknamige offshore- en baggerbedrijf, waarschuwde dat Europa het onderspit dreigt te delven tegenover China. “Zolang China zijn bedrijfsleven volop ondersteunt en Europa dat niet doet, zullen we de strijd verliezen.” Volgens hem steelt China bovendien op grote schaal Europese technologie. “En nu eisen ze van bedrijven die daar een schip laten bouwen, dat ze een contract tekenen om geen werk aan te nemen in delen van Azië.”
Directeur Annika Hult van Stena Line vindt dat Europa qua kennis nog ver op China vooruitloopt. “Er is een verbazingwekkende hoeveelheid kennis in Europa. Ja, ook wij bouwen schepen in China, maar we maken gebruik van Europese onderaannemers en Europese kennis.”
Meer regelgeving
Antonio Bordils, de CEO van Boluda Towage, zei dat je voor sommige duurzame oplossingen niet diep hoeft na te denken: “De efficiëntie van sleepboten wordt veel hoger wanneer meer Europese havens in elektrische aansluitingen investeren. Dat kan in nog veel ter weinig havens.” Hij pleitte tegelijk voor meer regelgeving – op het gebied van kwaliteit en veiligheid – zodat niet zomaar iedereen in een haven met sleepactiviteiten kan beginnen.
Mikki Koskinen, hoogste baas bij het Finse ESL Shipping, antwoordde op de vraag of de scheepvaartindustrie wel genoeg innoveert: “Als je mobiele telefoons ontwikkelt, is de levenscyclus van je product slechts zes maanden. Een autofabrikant kan iedere drie jaar een nieuw model op de markt brengen. Maar schepen bouw je voor minstens 25 jaar. Dat heeft dus nogal een effect op innovatie.”
Protopia
Speciale gast Daan Roosegaarde vertelde in een bevlogen verhaal over de verbinding die hij maakt tussen mensen, technologie en design. De Rotterdamse kunstenaar, visionair en ondernemer schetste hoe hij radicale technologieën inzet om economische en ecologische doelen te halen. Van een smog filterende toren voor stedelijke gebieden, energieopwekking door vliegers en een ‘ruimteafvallab’ om ruimteafval terug te winnen.
Alle projecten van Roosegaarde zijn erop gericht om bestaande problemen om te zetten in hulpbronnen of eenvoudigweg om spullen die we anders maar zouden weggooien te recyclen.
“Ik geloof niet meer in Utopia. Maar wel in Protopia. Prototypen, testen, leren, en dat stap voor stap. We weten niet hoe de toekomst eruit zal zien, maar we weten wel andere dingen: we kunnen niet terug in de tijd. We moeten investeren in nieuwe ideeën om te kunnen overleven.”