Vrijdag 10 maart heeft de Zuid-Hollandse gedeputeerde Jeannette Baljeu de volledig elektrisch aangedreven waterbus Blue Venice gedoopt. De door Damen Shipyards Group gebouwde fast ferry start, samen met twee zusterschepen, begin april de route Dordrecht-Papendrecht-Zwijndrecht. Dat wordt de eerste volledig elektrisch uitgevoerde veerdienst met meer dan twee haltes in Nederland.
De drie waterbussen krijgen in de zomer gezelschap van nog eens zes nieuwe, hybride aangedreven ferries. Die, eveneens door Damen gebouwde schepen, vervangen de huidige vloot op de route Rotterdam-Dordrecht-Kinderdijk. Waterbus voegt daar dan meteen een nieuwe halte aan toe: Rivium in Capelle aan den IJssel. Uiterlijk in 2030 worden ook deze zes waterbussen omgebouwd naar volledig elektrische aandrijving. Daar worden ze al bij de bouw op voorbereid.
Geen schadelijke uitstoot
“De komst van de nieuwe zero-emissie en hybride schepen voor Waterbus dragen bij aan de doelen van de provincie”, zei Jeannette Baljeu bij de doop. “Het is de ambitie dat in 2030 ál het openbaar vervoer in Zuid-Holland vrij is van schadelijke uitstoot. Met de Blue Venice zetten we vandaag een belangrijke stap in het verlagen van CO2-, fijnstof- en stikstofuitstoot in de Drechtsteden.”
De de elektrische waterbussen gaan vanaf de start van de zomerdienstregeling, begin april, varen. Elke twee uur worden de fast ferries kort bijgeladen in Papendrecht, zonder dat de reiziger daar hinder van ondervindt. In samenwerking met de gemeente Papendrecht heeft Aqualiner onlangs een laadstation gebouwd bij die halte.
Het thema duurzaamheid komt aan boord niet alleen tot uiting in de aandrijving. Damen heeft de schepen zo licht mogelijk uitgevoerd, onder andere door het gebruik van carbon. Daarnaast zijn voor het interieur gerecyclede producten en veel natuurlijke materialen gebruikt, zoals wol en hout.
Loungebank en mobiel opladen
“Naast dat ze emissieloos zijn, bieden deze nieuwe elektrische ferries onze reizigers veel extra comfort en mogelijkheden”, aldus Gerben Schutten van Aqualiner. “Er is variatie in zitmogelijkheden, inclusief een loungebank. Daarnaast is er volop ruimte voor de fiets. Mobiele apparatuur en elektrische fietsen kunnen aan boord opgeladen worden. Tenslotte is er een ruim (invaliden)toilet aan boord. En wat onze reizigers ook wel zal opvallen, is dat we vanaf april weer prominent met de naam ‘Waterbus’ gaan varen.”