“Wij verbinden hersens en handen. We zijn letterlijk ijzersterk in de maritieme maakindustrie; een essentiële sector voor de BV Nederland.” Dat zei Peter van der Velden, waarnemend burgemeester van Dordrecht en voorzitter van Smart Delta Drechtsteden 24 oktober in het Tweede Kamer-gebouw.
De Drechtsteden blijven op sociaal-maatschappelijk vlak achter bij de rest van het land, maar economisch, industrieel en logistiek is de regio van grote betekenis voor de BV Nederland. Daarom presenteerden vertegenwoordigers van regionale overheden, onderwijs en bedrijfsleven in Den Haag een pakket oplossingen.
Smart Delta Drechtsteden
Dat gebeurde onder de vlag van Smart Delta Drechtsteden. Dit is het samenwerkingsverband van de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hardinxveld-
Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Samen met Gorinchem (partner in de Regio Deal Drechtsteden-Gorinchem) pitchten zij 24 oktober hun wensenlijst. Dat gebeurde in Nieuwspoort, in het tijdelijk gebouw van de Tweede Kamer, ondersteund door bijna honderd bestuurders en ondernemers in de zaal. De vijf aanwezige Tweede Kamerleden toonden interesse én begrip.
De delegatie uit de regio bracht een groot aantal oplossingen op het gebied van brede welvaart, wonen, bereikbaarheid en economie. “Daar kunnen we echter wel wat hulp vanuit het rijk bij gebruiken”, betoogde Gerard Schouw, ambassadeur van Smart Delta Drechtsteden.
Ruimte
De grote motor achter is de maritieme maakindustrie, zo bleek uit de presentaties. “Op dit vlak behoren we met onze regio al tot de top 3 van Europa”, lichtte de Dordtse wethouder Maarten Burggraaf toe. Hij gaf zijn presentatie samen met Benjamin Grefkens, de CEO van scheepswerf Neptune. “Hier willen we verder op doorpakken door onderwijs, samenwerking en innovatie te stimuleren én te blijven zorgen voor fysieke ruimte om deze bedrijven te
laten groeien.”
Dat onderschreef SGP-Kamerlid André Flach. “De maakindustrie moet zich niet laten wegdrukken door andere ambities.” Hij kent de Drechtsteden op zijn duimpje; voor zijn overstap naar Den Haag was Flach wethouder in Hendrik-Ido-Ambacht. Half oktober diende hij een motie in waarin hij het kabinet vraagt om meer ruimte voor de maakindustrie in het algemeen.
Actieplan
Geïnspireerd door de kabinetssteun voor Brainport Eindhoven vroeg Schouw of de Kamerleden iets voelden voor een actieplan ten gunste van de maritieme maakindustrie in de Drechtsteden. Begin dit jaar kwam er met Operatie Beethoven 2,5 miljard vrij voor de chipsindustrie nadat fabrikant ASML dreigde deels naar het buitenland te verhuizen.
Volgens Mpanzu Bamenga (D66) en Joris Thijssen (GL/PvdA) is zo’n actieplan een interessant idee. Hester Veltman-Kamp (VVD) zei het wel belangrijk te vinden dat maakbedrijven kunnen groeien, maar was ook duidelijk: “We gaan jullie nu geen zak met geld toezeggen.” Marieke Wijen-Nass van de BBB zat ook op die lijn.
Schouders eronder
Burgemeester Jan de Vries van Sliedrecht, tevens vicevoorzitter van Smart Delta Drechtsteden, sloot de lobbybijeenkomst af: “De regio is een kwetsbaar, maar kansrijk gebied. Laten we daar met z’n allen de schouders onder zetten. Elke regio telt, zegt dit kabinet… Laten we dan, naast de Rotterdamse haven, groot-Amsterdam, de bioscience-regio Leiden en Brainport Eindhoven, de Drechtsteden als hotspot voor de maritieme maakindustrie op de kaart zetten.”
Smart Delta Drechtsteden komt snel terug naar Den Haag, was de belofte. Met een aanbod voor een eigen Operatie, die dan geen ‘Beethoven’ heet, maar misschien wel Johan de Witt’’, naar de 17e-eeuwse staatsman uit Dordrecht.