- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwDamen Hardinxveld bouwt ook Tarka 3

Damen Hardinxveld bouwt ook Tarka 3

- Advertentie -

Delen

Damen Shipyards Hardinxveld bouwde in 1996 de eerste Tarka voor Herman Sr BV. Ongeveer iedere twee jaar volgde er een nieuw type Shoalbuster. Zo nu en dan werd door Herman Sr een boot verkocht. Tarka nummer 2 liep in 2004 van stapel en liet zijn spierballen in Dubai zien om het Palmeiland boven water te krijgen. Hij werd op 9 april gewisseld voor een type Shoalbuster 2709: de Tarka 3.

(foto’s Johan de Witte)

Vijf generaties Van Doodewaard in gezelschap van genodigden en als eregast de 102-jarige grootmoeder Cornelia vormden een bijzonderheid bij de doop. De smetteloze en bekoorlijke Tarka werd door Sjanie van Doodewaard gedoopt. Zij knalde met volle kracht de champagnefles tegen de boot van haar broer. Een schip beleeft zoiets maar één keer in zijn bestaan. Sjanie werd als doopvrouw beloond met een ferm applaus.
Damen-directeur Jos van Woerkum zei nadien in zijn speech: "Wanneer Damen een boot voor Jack maakt wordt het er één met ‘GTI’-uitvoering. De basis waarmee hij begint krijgt meestal de laatste maritieme nieuwtjes mee, waardoor zo’n boot altijd iets duurder uitvalt.” Waarna oma met een glimlach aan Jack van Doodewaard liet weten: "Jongen. als je te kort komt, lap ik wel bij."

Demontabel A-frame
De Tarka-festiviteiten starten rond de klok van 16.00 uur, waarna feest met buffet, iets voor de dorst en amusement tot ’s avonds laat, stond er op de uitnodiging van Jack en Wendy van Doodewaard. Het was het feestje wel, met 350 gasten op partyboot Captain Cook. Feestvreugde en humor heeft de familie in de genen.
Erwin van Doodewaard informeerde in de stuurhut van deze Tarka de gasten – onder wie Engels sprekende collega’s in bezit van zoutwaterimago – over de koers van Herman Sr BV en vergat daarbij vanzelfsprekend de geavanceerde techniek van deze boot niet. Zelf staat hij aan het roer van de Multiy Cat Yogi, werkzaam in Oostende voor Dredging Environmental Marine Engineering.
"Deze Tarka is met een demontabel A-frame op het achterdek uitgevoerd om te ploegen. Zijn trekkracht is 40 ton en hij heeft een unieke towing hook. De Heila-kraan van Promac kennen we inmiddels als een stabiele krachtpatser op ruw water. In de stevenpijp plaatst deze kraan apparatuur – vergelijkbaar met sonar – voor bodemonderzoek. Nieuw is dat kraan, lieren en boegschroef elk door een eigen hydrauliekset worden bediend."

De kapiteins Ron van Eijk en Marien de Boer krijgen de verantwoording over de Tarka op hun schouders om zich voor Boskalis met windmolens te bemoeien aan de kust van Zuid-Engeland. Omdat ze er vandaag niet zijn wegens werk elders, begint het voor hen met een beetje pech.
We kijken nog eens even rond aan dek en in de machinekamer en constateren dat Jos van Woerkum gelijk had toen hij zei dat het typisch een boot van Jack geworden was,. Damen Shipyards Hardinxveld bouwt aan zijn toekomst en dat is zichtbaar aan diverse casco’s in afbouw langszij het ponton.

Cobra
Machinefabriek MKB in Rotterdam staat voor vijftig jaar ervaring in het ontwerpen, produceren en reviseren van machines- en machineonderdelen. Er werken twaalf breed georiënteerde vakmensen in diverse disciplines die over uitgebreide faciliteiten beschikken. Lokale en internationale klanten komen onder andere uit de maritieme sector, de offshore en de petrochemie. Fred Klunne, directeur van MKB: "Vorig jaar waren we bij Jack Doodewaard aan boord voor reparatie. Additioneel aan de klus vroeg Jack: “Als je een hydraulische sleephaak voor mij kan maken die absoluut veilig werkt, op afstand bedienbaar en onderhoudsvriendelijk is, heb ik interesse.’”
“We gingen aan de slag en het resultaat is voor het eerst geïnstalleerd op de Tarka. Het is een enorm sterke lage constructie in dek. De haak draait 180 graden horizontaal en wordt onmiddelijk gelost vanaf de brug. De energie die vrij komt, wordt opgevangen in de cilinders onderdeks.”
Jack is enthousiast over de werking. Tijdens het testen heeft hij hem gelost op meer dan 40 ton trekkracht. Deze Cobra-towing hook is getest op 100 ton, voor Bureau Veritas ruim voldoende. "De Cobra is pakweg 25 procent duurder en 50 procent beter."

WK Hydraulics
W.K. Hydraulics (WKH) ontwierp en leverde, in nauw overleg met Damen Shipyards Hardinxveld en de eigenaar, het complete hydraulische aandrijvingsconcept van de dekwerktuigen. Dit betrof de towing winch en de towing hook, tugger- en ankerlier, towing pins, boegschroef, maststrijkinrichting en de stuurmachine-installatie. WKH verzorgde daarbij ook de levering van de Ridderinkhof-towing winch en ankerlier evenals de Kalkman-boegschroef.
Gewoonlijk wordt dit soort equipement door de werf gekocht, maar dat leidt daarmee ook tot een gescheiden verantwoordelijkheid bij het inbedrijfstellen en het oplossen van kleine onvolkomenheden. In dit geval blijft deze verantwoordelijkheid bij één partij (WKH) en die vergroot daarmee de efficiency tijdens het inbedrijfstellen. WKH heeft in Barendrecht een goed geoutilleerde werkplaats waar alle tanks en powerpacks samengesteld worden.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -