- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwCuracao in Willemstad

Curacao in Willemstad

- Advertentie -

Delen

Niet betrokken in de ‘vaart der tankvaart’ lagen ze als een Chinees kwartet reeds een poosje in de Rietbaan. Niettemin kwam het spel bij ondernemers, bank, afbouwer en charteraar op tafel, waarbij de kaarten werden geschud voor de Curacao Shipping CV, Aruba, Bonaire en Saba. Shipyard Trico BV bouwt de schepen af, elk specifiek uitgevoerd op wens van Interstream Barging, dat voor lading zorgt.

(foto’s Johan de Witte)

In de luwte van een stormachtig weekje plaatsten initiatiefnemers van de Curacao in Willemstad passanten geografisch op het verkeerde been, ofschoon het gedachtensprongetje naar het tropisch eiland als pure arbeidsvitaminen werkte. Het 110 x 11,45 meter grote mts Curacao trilt nog na van zijn prestatie op het Vuile Gat als we aan boord stappen. Wanneer Lloyds de vinger legt op besturing, werking, veiligheid kortom een nauwkeurige check of de splinternieuwe Curacao weer binnen wettelijke marges zit, is altijd spannend. Er zijn nog broodjes!
Meer voor plezier dan uit opdracht staat Dirk Werkman vandaag als proefvaartkapitein aan het roer. Hoewel hij er al voldoende kilometers op heeft zitten zegt hij: "Dit blijf ik leuk vinden."
De puur design Willemsen-lessenaar met ingelegde apparatuur van de nagelnieuwe EMS-lijn en fraaie glaspanelen promoveren hem tot ‘gezagvoerder’. Overigens een functieomschrijving die op juiste waarde moet worden geïnterpreteerd, daar zelfs Rijkswaterstaat dit ambt op patrouillebootjes hanteert, welke nauwelijks de 18 meter lengte halen, echter een miljoen of vier kosten!

Vooroordeel
Inmiddels spuiten een paar van de tien Marflex-pompen de inhoud van de Curacao weer overboord. Rino Werkman zegt: "Kom op, we zoeken beneden een tafel om even te praten.”

“Mijn broer Danny heeft altijd wel wat zakelijke ideeën, dat kan hem niet worden ontzegd. Dit project is er zo eentje. Hij kreeg een aantal geïnteresseerden bij elkaar en we zijn aan de slag gegaan. De casco’s waren redelijk compleet inclusief het leidingwerk. Dit zat ingepakt als een cadeau, maar voor het uitpakken hadden we best wat bedenkingen. Over de kwaliteit. Het bleek echter een vooroordeel. China kopieert uitstekend. Trico Piping heeft bij dit dubbelleidingsysteem hier en daar steunen, trap en flenzen vernieuwd.
“De uitvoering van de schepen wordt verschillend en is overeenkomstig de wens van de charteraar. Deze Curacao heeft gecoate tanks, de leidingen zijn getraced en een stikstofinstallatie zorgt voor veiligheid." In gesprek met deze innemende projectmanager die zich alweer een dik jaar zonder nieuwbouw handhaafde als technische man met een vloot van vijftien schepen, wordt duidelijk dat er bij hem geen sprake is van verveling.
Behoudens technische functieverschillen worden de schepen standaard uitgevoerd met Caterpillar-motoren via Dolderman geleverd. Verhaar houdt met zijn boegschroef het voorschip stabiel. De stuurhut heeft het label van EBR en Electric Marine Support verzorgt de elektrische installatie. Miron pimpt de Curacao op met rvs.

Brothers 4 oil BV groothandel in minerale olieproducten te Ridderkerk levert de Mobil-smeerolie. Achter het nog jonge Brothers 4 oil staat Stefan Uitenboogaard. Hij werkte in de olie en ging als ondernemer opnieuw in de olie met een eigen filosofie ten aanzien van verkoop en service.
Rheinplus van Woerden zorgt voor brandstof. Mts Curacao is een project waar op grond van samenwerken en eerdere relaties, het elkaar gunnen een voorname rol speelt.

Stikstof
Een verhouding van 78 procent stikstof, 20,8 procent zuurstof en 1 procent argon is lucht zoals het in de atmosfeer voorkomt. Stikstof is door een membraamsysteem van zuurstof gefilterd. Stikstof wordt gebruikt om een deken over de lading te leggen, waarmee gasvorming boven de lading in de tanks wordt verdrongen en brand of explosie is uitgesloten.
De gebruikte stikstofgasgenerator unit heeft een vijf maal kleinere afmeting dan de allereerste units. Veel winst in afmeting is behaald door de inmiddels verbeterde membramen, waarvan er bij de eerste units in de binnenvaart zestien werden gebruikt en bij de huidige configuratie twee, waarmee ook de prijs een bescheidener omvang kreeg.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -