Maar liefst twee nieuwe schepen liggen gereed voor hun open dag en doop langs de Biesboschhaven Zuid. Via de buienradar kwamen de gastheren tijdig op het idee voor de bouw van een tijdelijke en goed verwarmde dependance van restaurant De Waterman. Zelfs toen er geen bui meer was te bekennen bleek het daar buitengewoon goed toeven.
Peter Versluis vraagt Zoey het eerste schip te dopen. (foto’s Hans Heiligers)
Peter Versluis verwelkomt halverwege de middag de gasten op de kade en vertelt hen dat hij opdrachtgever Johan Vos al heel lang kent. Hij onderstreept hun vriendschap en de meegaande opstelling van Johan tijdens de afbouw van de twee schepen. “Ook zakelijk zitten we op één lijn en dat heeft geleid tot een partnership tussen Vos en de VeKa-Group.”
De Stad Rotterdam gaat onder contract bij Unibarge van de familie Wanders “Een toonaangevende familie die zich al eerder bewees met haar containervaart”, aldus Peter Versluis. Op dezelfde wijze is Unibarge succesvol met bunkerschepen en transport van mineralen en chemie. Het mts Zoey.V wordt bevracht door VeKa’s Green Tank in Hamburg. Anton de Velde brengt daar de juiste partijen bij elkaar. Peter Versluis is er van overtuigd dat Green Tank eveneens een groot vertrouwen van de markt krijgt en kwam daar later nog uitgebreid op terug.
Clublied
De eerste fles champagne was voor Johan en Angelique’s dochter Zoey Vos. Na een kort woord van de 5-jarige jongedame suise de fles met een charmante zwaai tegen de boeg van het schip waarop haar naam staat. Een feestelijke knal en luid applaus beklonken de plechtigheid. Daarna was het de beurt aan Johans 83-jarige moeder Bep Vos-Sparreboom, die het schip en bemanning alle goeds toezwaaide. Ook zij liet haar wensen vergezeld gaan van een fles van hetzelfde huis waarmee de Zoey V. enkele minuten eerder was gedoopt.
Johan Vos (links) en Peter Versluis.
Het bleek een karaktervolle fles die zich na zeven pogingen nog steeds niet van Bep gewonnen gaf. Een kleine inkeping met het juiste mesje en de opmerking van Peter Versluis “nu moet ie het doen”, bracht uitkomst, zodat mts Stad Rotterdam bij het achtste contact met de fles zijn doop kreeg. Tijdens het luid klinkend rood-witte Rotterdamse clublied werden alle glazen geheven en felicitaties uitgewisseld. Met zachte hand werden de gasten daarna van de tijdelijke dependance naar de hoofdvestiging van De Waterman verwezen.
Badjas
Ook daar werden zij met veel gastvrijheid ontvangen. Terwijl een ieder met een glas in de hand nog eens terugblikte op de plechtigheden, klonk een overbekend Sinterklaaslied dat voorafgaat aan het moment dat Sint écht binnenkomt met zijn knecht. Het was een echte Sint met een echt Werkendams accent. Er stond nog net geen ‘V’ op zijn mijter maar hij was tot in de details op de hoogte van de afbouw van de schepen en wist ook veel van Johan Vos.
De goedheiligman hield een humorvolle toespraak die hij afsloot door Pieterman een surprise te laten overhandigen aan Johan Vos. Deze volbloed Feyenoord-fan kreeg een knalrode badjas met rugnummer 14. Zo’n jas wordt vaker gedragen bij mensen die Johan heten. De Sint had echter op de voorzijde het logo van een club uit Amsterdam laten zetten. Een tweede cadeau van de Sint was een mooie foto van Arie Jonkman waarop het mts Stad Rotterdam is te zien. Alleen had de (schijn)heilig man daar de naam Stad Amsterdam op laten photoshoppen.
Voordat het echt uit de hand liep, greep Peter Versluis in voor een ander officieel gedeelte van het samenzijn: de ondertekening van het protocol van acceptatie van de schepen. Hij dankte namens zijn broer voor de vlag die Johan Vos had overhandigd. Die vlag komt als symbool van samenwerking met de VeKa-Group op de beide schepen in top. Op de vlag staan twee grote V-s die via de bekende VeKa-wimpel samenkomen tegen een achtergrond met de wapens van Rotterdam en Werkendam. Versluis is er zeker van dat er in de nabije toekomst nog meer van die vlaggen op nieuwbouwschepen zullen worden gehesen.
Vlnr Alexander en Daniel Wanders en Johan Vos.
Peter blikt in alle openheid terug op andere samenwerkingsverbanden in de 25 achterliggende turbulente VeKa-jaren. Ook eind vorig jaar openbaarde zich plotseling zo’n moment voor een partnership. Het Duitse Oeltrans had te maken met een liquiditeitenspanning waarop de VeKa-Group een grote investering in de onderneming deed die voor een positieve ombuiging zou gaan zorgen. Later bleek dat de zaak er oneindig slechter voorstond. Niettemin werden tot het laatste moment gesprekken gevoerd met betrokken partijen om te zien of er enige vorm van een doorstart mogelijk was maar dat mocht op dat moment niet baten.
Het goede nieuws is dat de Veka-Group in die periode als insider een brede kijk heeft gekregen op de mogelijkheden die voor een eigen bevrachtingskantoor in Duitsland voorhanden zijn. Het is Anton de Velde die de laatste maanden in Hamburg uitvoering geeft aan een stevig ondernemersplan van de VeKa-Group. “De onderneming voorziet onder de naam Green Tank in een open en betrouwbare samenwerking tussen vervoerders en het ladingaanbod van marktpartijen”, zo besloot Versluis zijn speech.
Johan Vos plaatste als eerste zijn handtekening onder het protocol waarna Peter Versluis volgde. Daarna werd het tijd voor heel veel gezelligheid en een goed verzorgd buffet.
(Hans Heiligers)