In een tijd dat er krapte op de markt was, begon Wim Blonk uit Krimpen aan den IJssel zelf schepen af te bouwen. Die krapte is nu duidelijk voorbij en dus besloot hij na een aantal jaren aan de wal gewerkt te hebben, weer te gaan varen. Dat gebeurt vanzelfsprekend op een door hem in eigen beheer en regie afgebouwd drogeladingschip.
In zijn geboorteplaats vond hij bij scheepswerf Buijs een perfecte afbouwlocatie. Het casco (110 x 11,45 meter) is in 2009 gebouwd bij Scheepswerf Poppen in Zwartsluis. Het met Blommaert-luiken voorziene multifunctionele schip heeft, zonder ballast, een lage kruiplijn van 5,50 meter. Bijzonderheden zijn onder meer de onderdeks weggewerkte ankerlier en de hekschroef.
(foto’s Jan Hoek)
Wind is een natuurlijke luchtbeweging van de atmosfeer. Deze ontstaat door horizontale luchtdrukverschillen, waarna de kracht en richting worden beïnvloed door de draaiing van de aarde. Een oostenwind is een droge, in de zomer hete en in de winter koude wind. In het geval van het drogeladingschip Oostenwind gaat het echter om een ‘groene’ wind. Het 3350 ton metende schip onderscheidt zich door een achter de hoofdmotor geplaatste katalysator en roetfilters op de generatoren.
Green Award
De CCR2-gecertificeerde, 1800 pk (bij 1000 toeren) sterke ABC-motor zorgt voor de benodigde kracht en de richting wordt beïnvloed door het aanbod op de markt. “Het kan met deze Oostenwind alle kanten op. We hebben acht à negen jaar op de Donau gevaren en dat beviel ons altijd prima. We zijn wat dichter bij huis gebleven vanaf het moment dat onze kinderen naar het internaat gingen. Echtgenote Jolanda en ik hebben zes kinderen, waarvan er nu drie op het internaat zitten. Tijdens de vakantieperioden varen we met het hele gezin weer graag op de Donau”, vertelt Wim Blonk.
Door de vele onderscheidende (lees: milieuvriendelijke) maatregelen haalde Blonk Maritiem met de nieuwe Oostenwind 290 punten van de maximaal te halen 303 punten. Hiermee voldeed hij ruimschoots aan het programma van eisen om in het bezit te komen van een Green Award.
Blonk zegt over het keurmerk: “Door deze maatregelen zijn we klaar voor Maasvlakte 2. Bovendien hopen we dat deze milieuvriendelijke extra’s opvallen bij beladers, waardoor we meer werk kunnen aantrekken.”
Grote woning
Het bij Poppen gebouwde casco is door de eigenaar, in nauwe samenwerking met Gaastmeer Design, getekend. Een groot gezin vraagt om een grote woning en daarmee is dan ook rekening gehouden bij het ontwerp; de zeer fraaie woning ging ten koste van 2,50 meter ruim.
Scheepstimmerbedrijf IJtama uit Stellendam manifesteert zich ruim vijf jaar in de binnenvaart en heeft in die periode zo’n tien schepen opgeleverd. Blonk Maritiem speelde hierbij voor IJtama een belangrijke rol.
Ook aan boord van de Oostenwind stond het scheepstimmerbedrijf uit Stellendam garant voor een schitterende achterwoning en stuurhut. Mooie strakke uitvoeringen in frisse witte kleuren geven de inrichting in de achterwoning een modern aanzien. Alle raambakken zijn uitgevoerd met hardstenen vensterbanken.
Dit is ook in de stuurhut het geval. De brug wordt verder opgesierd door een fraai gestoffeerd plafond van Vivavinyl. De lessenaar, uitgevoerd in kersenfineer, heeft een whitewash-afwerking gekregen.
Windrichtingen
Begin jaren ‘70 begon de familie Blonk met windstreken als naam voor hun schip. Vader Cor begon toen op de Noordenwind. Nog steeds spelen windrichtingen een belangrijke rol in het maritieme leven van de familie.
Op dit moment varen naast de Oosten- en Westenwind van Wim en Jolanda Blonk, broer Cornelis op de Noordenwind en broer Ad op de Zuidenwind. Met zulke scheepsnamen kun je dus alle windrichtingen op.
(Jan Hoek)