- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwVeKa Bijlsma bouwt high-cube tanker Savona af

VeKa Bijlsma bouwt high-cube tanker Savona af

- Advertentie -

Delen

De Noordwest-Italiaans havenstad Savona heeft er sinds kort een naamgenoot bij. Het betreft de nieuwe high-cube motortanker Savona. Het tankschip met een lengte van 110 meter en een breedte van 11,40 meter kreeg de naam van een van de belangrijkste havenplaatsen van Italië, een stad waar het schip waarschijnlijk nooit zal komen, aangezien het is gebouwd voor de Rijnvaart.
Opdrachtgever voor de bouw en afbouw was VeKa Shipbuilding BV, onderdeel van de VeKa Group. Het schip wordt in de vaart genomen door de CV Savona Tankvaart, een samenwerkingsverband van meerdere organisaties.

Cascobouw
Het casco van de Savona werd gebouwd op de werf SC Santierul Naval in het Roemeense Orsova. Dit is een werf van meer dan 120 jaar oud, gespecialiseerd in zowel cascobouw als reparatiewerk. De werf bouwt casco’s voor de internationale markt, onder meer voor partners uit Duitsland, Nederland, Oostenrijk en België.

(foto’s Jan Johan ten Have)

Het naleven van maritieme richtlijnen in de cascobouw wordt er bewaakt door inspecties van de klassemaatschappijen Romanian Naval Authority, Germanischer Lloyd, Lloyd Register and Bureau Veritas. Scheepswerf SC Santierul Naval heeft de machines, gereedschappen en vakkennis in huis om een breed scala aan casco’s te kunnen produceren.

Afbouw
De afbouw vond plaats in Zuidwest-Friesland, bij scheepswerf Bijlsma BV, Sinds 1996 is bij Bijlsma Shipyard een van de modernste werven van Nederland opgebouwd. Sinds 2004 maakt de werf deel uit van de VeKa Group.
De werf – van oorsprong specialist in het opbouwen van zeeschepen vanaf de kiel – is met de gunstige locatie, de grote loods en alle aanwezige voorzieningen, nu specialist in de bouw van zowel zeeschepen als binnenvaartschepen met een lengte tot 138 meter.
Bijlsma Shipyard Lemmer beschikt over een groot overdekt dok. Deze 30 meter hoge overkapping maakt dat er altijd doorgewerkt kan worden, ongeacht de weersomstandigheden. Bovendien kan Bijlsma ook alle werkzaamheden aan het onderwaterschip uitvoeren.
Aan de ruim bemeten afbouwpier kunnen twee schepen naast elkaar liggen. In 2008 heeft Bijlsma een landtong grenzend aan de werf aangekocht, waardoor er nu plaats is voor nog eens zes binnenvaartschepen in de afbouwfase. Alle onderaannemers beschikken op de werf over een eigen ruimte voor hun gereedschap en de nodige ondersteuning.

Verhoogde holte
De Savona is een high-cube tanker. Dankzij de verhoogde holte van 5,85 meter is er plaats voor elf tanks van 380 kubieke meter per stuk. Voor de verlading is het schip uitgerust met een elftal Marflex-deepwellpompen. De elf ladingtanks geven de Savona een totale tankinhoud van 4.180 kubieke meter, aanzienlijk voor een schip van deze lengte-breedteverhoudingen. Het schip gaat hiermee chemische en petrochemische producten varen in opdracht van bevrachter Green Tank Logistics GmbH.
De Savona heeft een laadvermogen van 3.549 ton. Het schip wordt voortbewogen door een 1600 pk sterke Cummins QSK 50M. De Verhaar-boegschroef wordt aangedreven door een van de generatoren die zijn geleverd door De Ruyter Dieseltechniek.
Kampers leverde het stuurhuis en Hoogendoorn verzorgde de betimmering. De elektrische installatie komt van Werkina en Radio Holland leverde het nautisch pakket.
Tijdens de technische proefvaart kreeg het schip de goedkeuring van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en daarmee de benodigde certificaten. Het schip is ongedoopt in de vaart genomen.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -