De oude haven in Buggenum, waar vroeger kolen werden aangevoerd voor de PLEM-elektriciteitscentrale, gaat op de schop voor bedrijvenpark Zevenellen. Vervoer over water neemt een centrale plaats in de toekomstplannen in.
Het eerste rapport over de geschiktheid van de haven om binnenvaartschepen te ontvangen, is nagenoeg klaar. Consultant Marketing en Sales Annemarie van de Goor van Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg: “Wij hebben de kwaliteit van de bodem in de haven laten onderzoeken. Zoals het er nu uitziet, kunnen we met een positieve uitslag van het onderzoek naar Rijkswaterstaat stappen en een sloopvergunning aanvragen.”
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg (OML) is eigenaar van de grond op Zevenellen, die grenst aan de vroegere haven van de PLEM-centrale. Die nam het initiatief tot revitalisering van de Buggenumse haven. Dat gaat ze samen doen met Provincie Limburg, Rijkswaterstaat en de gemeente Leudal. Ook toekomstige kopers van een kavel op Zevenellen worden betrokken bij de ontwikkeling van het bedrijvenpark.
Kraan slopen
De betrokken overheden willen dat zoveel mogelijk bulkvervoer van en naar Zevenellen via de binnenvaart gebeurt. Annemarie van de Goor merkt op, dat het hier gaat om aanvoer van zowel grondstoffen als balen restproducten en afvoer van eindproducten.
Gebiedsontwikkelaar John Giesen van OML verklaart: “Die sloopvergunning van Rijkswaterstaat hebben wij nodig om de oude kraan te verwijderen. Daarmee werden vroeger kolen van de kolencentrale gelost. Die staat nog steeds op de oude kade. Na de sloop van het gevaarte moet de hoogte van de kade worden aangepast. In onze optiek moet de provisorische pontonlosplaats wijken voor een professionele, vaste loswal.”
“Bij de sloopwerkzaamheden horen ook het olielosplatform en de meerpalen. Die gaan eruit, omdat we een moderne kade willen creëren. Het water achter de meerpalen is niet diep genoeg voor een binnenvaartschip. Zodra de damwanden in de grond zitten, gaan we baggeren. We maken de haven geschikt voor schepen die 110 meter lang zijn en 11 meter breed. Deze schepen kunnen 120 containers vervoeren. De haven wordt ook geschikt gemaakt voor op- en overslag van containers.”
Nieuwe kade
“OML legt de damwand aan en ondernemers die een kavel kopen, richten zelf hun kade in met bestrating en kraanbanen”, vervolgt Giesen. “Dat kan per gebruiker verschillen. De verwachting is dat in de loop van 2024 de damwanden bij de haven geplaatst kunnen worden.”
Aan de nieuwe kade kunnen straks binnenvaartschepen van 1.500 tot 3.000 ton aanmeren. Via het Lateraalkanaal Linne-Buggenum en de Maas hebben die schepen straks ontsluiting naar de Rotterdamse haven en Antwerpen en via het Maas-Waalkanaal en de Rijn kunnen ze gemakkelijk de Donau bereiken.
Annemarie van de Goor kan nog niet zeggen, hoe groot de capaciteit van de vernieuwde haven bij Zevenellen wordt. “Dat bepaalt de inrichting van de kade. We zitten nu in de beginfase. Hoe de revitalisering er precies uit gaat zien, weten we op dit ogenblik nog niet.”
Vervoer over de Maas
De twee woordvoerders van OML zeggen onvoorwaardelijk te kiezen voor vervoer over water. Gielen: “Vanaf het begin van de ontwikkeling van dit bedrijventerrein hebben wij gezegd: ‘De haven wordt heel belangrijk als wij willen bijdragen aan de modal shift in onze regio. Het vrachtverkeer moet van de wegen naar de Maas overgebracht worden. Wij gaan fors in de haven investeren. Het gaat om vele miljoenen euro’s.”
“Wij zijn erachter gekomen dat elektrificering van vrachtauto’s lang niet zo snel gaat als die van schepen. Ook dat is een reden om te kiezen voor de binnenvaart. Minder vrachtwagens op de Roermondseweg, de N273 en de N280 in Midden-Limburg en in de dorpen is ook maatschappelijke gezien een reden om voor watertransport te kiezen. En die keuze zorgt ook voor minder uitstoot van stikstof, minder milieubelasting en het betekent meer veiligheid. Oké, zeggen wij, die haven ligt er. Benut hem dan ook optimaal.”
Van de Goor: “De kavels die aan het water liggen, hebben we ‘havenkavels’ genoemd. Als bedrijf op Zevenellen kun je optimaal gebruikmaken van de havenfaciliteiten. OML verwacht dat een bedrijf zijn havenkavel benut om een groot gedeelte van zijn grondstoffen en producten te vervoeren via de haven. Voor nieuwe bedrijven die zich hier willen vestigen en geen havenkavel bezitten, zal een deel van de kade tegen marktconforme prijzen beschikbaar zijn.”
⇒ Lees het volledige artikel in de Binnenvaartkrant van 12 april 2023.