Op de heenreis op de Moezel geladen met kolen en erts en terug naar bijvoorbeeld Bergen op Zoom met het ruim vol gerst of tarwe. Voor een drogeladingschip niet echt spraakmakend. Voor een koppelverband is dat echter iets dat niet bepaald dagelijks voorkomt. Het onlangs bij De Groot Scheepstechniek in Dordrecht afgebouwde en in totaal circa 5200 ton metende koppelverband Rasta is voorzien van luikenkappen en daardoor een bijzonder multifunctioneel schip geworden.
13 centimeter
Wat minder spraakmakend voor een koppelverband zijn de lengtes van 76,50 en 95,50 meter. De Rasta heeft derhalve een totale lengte van 172 meter en is 11,45 meter breed. Het schip is turnkey gekocht bij De Groot Scheepstechniek, dat tot volle tevredenheid van de opdrachtgevers en geheel volgens afspraak de complete afbouw heeft verricht.
(foto’s Jan Hoek)
De Belgische families Hertoge, Van Wingen en Van de Velde – in totaal vijf personen – zijn de eigenaren van koppelverband Rasta. Davy Hertoge gaat samen met echtgenote Silvia varen op het schip dat als thuishaven Merksem heeft.
Na een vijf weken durend oponthoud door een stremming op het Main-Donaukanaal verliep de afbouw in de 2e Merwedehaven van de in Turkije gebouwde casco’s verder geheel volgens planning. Om de kruiplijn van de Rasta te verlagen heeft De Groot Scheepsbouw en Reparatie het voorste gedeelte van de woning met 13 centimeter verlaagd. De raamkaders zijn in eigen productie gemaakt en aangebracht.
Aan het schip zijn twee schroefaskokers en uithouders geplaatst die eveneens door De Groot Scheepsbouw en Reparatie zelf zijn gemaakt. Daarmee wordt in feite een groot voordeel van het bedrijf genoemd. Manager scheepstechniek Jan van Beuzekom en projectleider William Sakko zeggen daarover: “We kunnen toezeggingen op het gebied van kwaliteit en levertijd nakomen, omdat we binnen ons bedrijf heel veel in eigen hand hebben. De klant heeft bij ons te maken met één aanspreekpunt en één locatie, waardoor alle werkzaamheden efficiënt op elkaar kunnen worden afgestemd. Hierdoor is het mogelijk dat wij binnen de gestelde periode een schip opleveren.”
Koproeren
Een blik op de leverancierslijst van de Rasta maakt duidelijk dat de inbreng van De Groot Scheepstechniek inderdaad zeer uitgebreid genoemd mag worden. Als gespecialiseerd dealer van Cummins werden de twee 1400 pk sterke voortstuwingsmotoren van dat merk geleverd en geïnstalleerd, evenals twee Wärtsilä-schroeven met een diameter van 1,80 meter. Ook de in eigen beheer ontworpen en gebouwde Van Ballegooy boegschroeven (2 x 1200 en 1 x 1000), ballastpompen en koproeren zijn door De Groot Scheepstechniek geleverd en geïnstalleerd.
De koproeren van Van Ballegooy bestaan uit twee roerbladen die ten opzichte van elkaar onder een hoek staan van circa 60º.Een volledige manoeuvre van stuur- naar bakboord neemt slechts enkele seconden in beslag. Bij een noodstop kunnen beide roeren naar beneden gestuurd worden waardoor de ‘remweg’ enorm afneemt.
Leeuwestein is verantwoordelijk voor de installatie van het elektrische gedeelte, waaronder het 2-draadssysteem DGSC (De Groot Ship Control), dat door Jeroen Nobel van De Groot in eigen huis is ontwikkeld. Het systeem is bedienbaar via een touchscreen waarop nagenoeg het hele schip visueel in de stuurhut te controleren en te bedienen is. Als we bij deze opsomming ook nog de complete afbouw vermelden, dan heeft het Dordtse bedrijf inderdaad heel veel in eigen hand.
Drie dokken
In de nieuwbouwportefeuille voor 2011 zitten een drogeladingschip en een tanker, beide met een lengte van 110 meter, en een coaster. Naast de complete afbouw van nieuwbouwschepen is De Groot Scheepstechniek ook gespecialiseerd in snelle reparaties aan het boven- en onderwaterschip, (her)motorisering en het plegen van onderhoud en revisies.
“Gezien de financierbaarheid op dit moment merken we dat de hermotorisering – naast Cummins leveren we in principe alle merken – en revisiewerkzaamheden enorm toenemen. Dat zorgt nog steeds voor een volle haven aan de Grevelingenweg in Dordrecht”, zegt Jan van Beuzekom.
“Wat ons bedrijf in mijn ogen bijzonder maakt is dat we beschikken over maar liefst drie grote dokken. Het in de Merwedehaven gelegen Dok 1 is 41 x 21 meter en heeft een invaarbreedte van 18 meter. Het er tegenover gelegen Dok 2 is 32 x 21 meter met een invaarbreedte van 16,20 meter.”
“In Dok 3, gelegen aan de Havenkant in Moerdijk bij De Groot Scheepsbouw en Reparatie, kunnen schepen gedokt worden met een maximale breedte van 20,50 meter. Dat dok heeft een hefvermogen van 2000 ton. Een achterschip met een gewicht van 1000 ton is in amper vijf minuten drooggezet.”
“We zijn door onze dokcapaciteit in staat grote vlakreparaties te verrichten. Ook voor het dokwerk geldt dat alle opdrachten snel en volledig volgens planning worden opgeleverd.”, aldus Jan van Beuzekom tot besluit.
(Jan Hoek)