- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwGastanker Twister is zeewaardig rivierschip

Gastanker Twister is zeewaardig rivierschip

- Advertentie -

Delen

Voor de kade bij Scheepsbouw Constructie Hoogezand (SCH) werd op woensdag 1 december de gastanker Twister van Chemgas Shipping in gebruik genomen. In een ijskoude, striemende oostenwind liet logistics manager Celia Bernardino van chemieconcern Ineos onder het toeziend oog van enkele tientallen kleumende genodigden de champagne tegen de boeg van de Twister knallen.

De genodigden verlieten voor de doop even de warmte van het naastgelegen partyschip Frisian Queen. Het werd een korte plechtigheid, waarna de gasten met gezwinde spoed weer aan boord van het partyschip stapten om op temperatuur te komen. Daar sprak directeur Gunther Jaegers van Chemgas Shipping – tevens medevennoot van moederbedrijf Reederei Jaegers – zijn gasten toe.
Hij bedankte uitvoerig een ieder die bijdroeg aan de totstandkoming van de Twister. “Een prachtig schip”, sprak hij nadat hij in het bijzonder Arie van der Ven, Tiemen Zoer en kapitein Martin van Essen en zijn crew verbaal in het zonnetje zette. “Een bijzonder flexibel schip, waarmee wij zowel op zee als op de Rijn op onder meer Krefeld en Keulen kunnen varen.”

Havenkosten
Van Essen vertelt dat de Twister wordt ingezet voor gastransport in met name Noordwest-Europa, Scandinavië, Engeland, Frankrijk, Duitsland en de Benelux. Het schip kan bijvoorbeeld zonder overslag van Scandinavië naar het Ruhrgebied varen, waarmee de transporteur aanzienlijk bespaart op havenkosten. De Twister is overigens niet het enige zeewaardige rivierschip van Chemgas; al 25 jaar vaart de reder met zulke schepen. Na verkoop van de Zephyr en de Salmon telt de vloot nu nog zeven zeewaardige rivierschepen.
Met 2.700 kubieke meter is het transportvolume van de Twister relatief klein. “Wij richten ons met dit schip op een Noordwest-Europese nichemarkt, het transport van LPG’s als propaan en butaan en chemische gassen”, licht Jaegers toe.

 

Het casco van de Twister werd gebouwd bij Groningen Shipyards in Waterhuizen, waarna het schip een paar kilometer verderop voor de kade bij SCH werd gelegd voor afbouw. (foto’s Jan Johan ten Have)

Het casco van de Twister werd gebouwd bij Groningen Shipyards in Waterhuizen, waarna het schip een paar kilometer verderop voor de kade bij SCH werd gelegd voor afbouw. Over de keuze voor deze werf vertelt Jaegers: “Wij hebben slechte ervaringen met Oost-Europese werven voor wat betreft de planning. Bovendien is het altijd maar weer afwachten hoeveel vertraging het project oploopt door het transport als je een casco in het buitenland bouwt. Daarom kiezen wij weer voor Nederlandse cascobouwers, zoals De Kaap van Thecla Bodewes. In dit geval viel de keuze op Groningen Shipyards vanwege de ervaring van de werf in het verleden met coasterbouw.”
Net alsbij alle andere Chemgas-schepen voerde de reder de afbouw in eigen beheer uit. Jaegers: “Een goede plek om te liggen was voor ons voldoende. Die vonden wij bij SCH, de werf die momenteel ook twee duwschepen voor ons bouwt.”
De Twister is een rivergoing coastal type 2PG met C-type tanks, 100 meter lang en 14 meter breed. Het vaargebied is onbeperkt. De gastanker wordt aangedreven door twee Mitsubishi S6U-C2-MPTK hoofdmotoren van 1007 kW per stuk, waarmee hij een topsnelheid van 13 knopen bereikt. De boegschroef is een 360 graden roteerbare Schottel van 390 kW.

Tankeroverschot
Hoewel Jaegers met de Twister opereert op een markt die acceptabel is, heeft hij met andere tankers wel last van een markt die hij “ongelofelijk slecht” noemt. Jaegers, naast reder ook voorzitter van het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt, aangesloten bij de Europese Binnenvaart Unie, wijt het onacceptabel lage prijsniveau aan een groot overschot aan tankers.
“Richting de dubbelwandigheidseisen van 2018 worden er aan de lopende band nieuwe dubbelwandige tankers gebouwd. Dat gebeurt terwijl de bestaande vloot enkelwandige schepen gewoon in gebruik blijft. Dat zorgt voor een enorm overschot aan tankers, wat de prijs drukt naar onacceptabele diepte.”
“Dit heeft met de huidige recessie helemaal niks te maken. Het is een probleem dat blijft bestaan op het moment dat de economische crisis achter de rug is.”
Jaegers pleit daarom voor overheidsingrijpen in de vorm van een sloopregeling voor enkelwandige tankers. “Hiertoe heb ik onlangs een verzoek om steun ingediend bij het Bundesministerium für Verkehr, Bau- und Stadtentwicklung”, vertelt hij. “Er bestaat een potje met 20 miljoen euro; euro’s die door de scheepvaartsector zijn betaald en ook bestemd zijn voor onze beroepsgroep.”
“Ik roep op om dit geld te besteden aan de sloopregeling en heb heel goede hoop op steun uit Berlijn. Als die steun er op korte termijn komt en er haast wordt gemaakt met de uitvoering, dan kan de sloopregeling tweede helft volgend jaar van kracht zijn.”
Jaegers waarschuwt: “Het is van het grootste belang dat die regeling er zo snel mogelijk komt, want aan de huidige prijzen gaat de tankvaartsector kapot.”

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -