Damen Marine Components heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan tien schepen voor de Ierse rederij Arklow Shipping. Het laatste, de Arklow Artist, komt binnenkort in de vaart. Om hoge liftkrachten te kunnen genereren, zijn de schepen uitgerust met Van der Velden Master-roeren en Barke high-lift flaproeren.
De Arklow Artist wordt momenteel afgebouwd bij scheepswerf Ferus Smit in Westerbroek. Dit schip maakt deel uit van de 8.500 DWT-serie van Arklow Shipping. De eerste vijf schepen uit deze serie, de Arklow Abbey, Accord, Ace, Archer en Arrow, zijn inmiddels in de vaart. Dat geldt ook voor de 16.500 DWT-serie, die bestaat uit vier schepen: de Arklow Wave, Wind, Willow en Wood.
Deze laatste zijn 145,50 meter lang en 19,25 meter breed. De zes schepen van 8.500 DWT hebben een lengte van 116,89 meter en een breedte van 14,99 meter. Alle tien schepen zijn door Bureau Veritas geclassificeerd als Ice class 1A, een van de hoogste ijsklassen.
‘Crabbing’
In eerste instantie zouden beide series worden uitgerust met NXA-visstaartroeren. Arklow Shipping, met vestigingen in het Ierse Arklow en Rotterdam, vroeg zijn kapiteins en superintendents om feedback en daaruit bleek dat er een sterke behoefte was aan de mogelijkheid tot ‘crabbing’, het vermogen van een schip om zijwaarts te bewegen zonder zich vooruit te verplaatsen.
“Een begrijpelijke wens”, aldus Marnix de Bruijn, Sales Manager van Damen Marine Components. “Zeker de schepen uit de 8.500 DWT-serie hebben veel zijwaartse verplaatsingen nodig, omdat deze van haven naar haven pendelen en veel moeten manoeuvreren.”
High-lift flaproeren
Damen Marine Components heeft die wens overgenomen: in overleg met de directie van Arklow Shipping en Ferus Smit is ervoor gekozen om de NXA-roeren uit het oorspronkelijke ontwerp te vervangen. De 8.500 DWT-serie heeft daarom Van der Velden Barke high-lift flaproeren gekregen. Met de progressieve roterende flap genereert het Barke-roer hoge liftkrachten bij grote roerhoeken en lage weerstand bij kleine roerhoeken. Dit helpt bij het zijwaarts verplaatsen.
Door de levertijd van de Barke-roeren ontbrak hiervoor de tijd bij de 16.500 DWT-serie. Daar is een goed alternatief gevonden. Deze vier schepen hebben Master-roeren van Van der Velden gekregen. Met roerhoeken tot 65° zorgt dit visstaartroer ook voor een hoge lift. Dit ontwerp kan worden geoptimaliseerd voor veel verschillende soorten schepen.
Bij Arklow Shipping zijn ze zeer te spreken over de omzetting van de roeren en het gedrag van de schepen. Naast de roeren zijn de tien jongste Arklow-schepen ook uitgerust met Van der Veldens Commander Rotary Vane-stuursysteem (inclusief hydraulisch aggregaat en besturingssysteem van Damen Marine Components.)